Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Övergrepp i Ghana upprör anställda i Sverige

Publicerat onsdag 19 februari 2003 kl 18.20
Många av de anställda på företagen Sandvik och Atlas Copco är upprörda efter avslöjandena om att företagen har nära samarbete med gruvbolag i Ghana, bolag som bryter mot de mänskliga rättigheterna.
– Det där att de river en by utan tillåtelse kan ju inte någon tycka är bra om de saknar bostad, säger Lennart Nilsson på Sandvik i Gävle. Han är en av dom som vill veta vad hans arbetsgivare ägnar sig åt i Ghana. Det Lennart Nilsson upprörs över är uppgifterna i SVT-programmet Uppdrag Granskning, om att Sandvik och Atlas Copco säljer maskiner inom ramen för ett nära samarbete med gruvbolag i Ghana. Gruvbolag som anses släppa ut gifter i dricksvattnet och med våld fördriva lokalbefolkningen från sina marker, i gruvdriftens namn. Få vågar ställa krav Örjan Bartholdsson arbetar på Swedwatch, en organisation som jobbar med att övervaka svenska exportföretags etiska uppträdande utomlands. Han säger att Sandvik och Atlas Copco är långt ifrån ensamma om att ingå affärsavtal som ställer dem inför det moraliska dilemmat att ställa etiska krav på kunderna. Det är få svenska exportföretag som vågar ställa såna krav. – Vårt intryck utifrån de företag vi kommit i kontakt med är att det är den del som är absolut svagast. Här drar man gränsen för sitt ansvar. Varför då? – De tror inte att de skulle ha speciellt stor möjlighet att påverka, men däremot tror de att de skulle kunna förlora rätt så många affärer. Interna undersökningar Både Sandvik och Atlas Copco inleder varsin intern undersökning för att se om de behöver omvärdera samarbetet med gruvbolagen. Men trots det vill ändå inget av företagen idag lova att de ska ställa etiska krav på sina kunder framöver. Örjan Bartholdsson på Swedwatch, säger att i grunden finns FN:s regler för etiskt företagande att luta sig mot, och dom säger att man även bör ta ansvar för vilka kunder man jobbar med. Men det lämnar ändå öppet för tolkningar. – Det blir väldigt svårt att hitta klara riktlinjer där man på en gång kan säga att så här ska det se ut, det blir ändå att försöka göra en bedömning från fall till fall.
Alexander Norèn i samarbete med Martin Johansson, SR Gävleborg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.