Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselavgifter drabbar olika

Publicerat torsdag 20 februari 2003 kl 12.50
Män och höginkomsttagare förlorar mest på om det införs trängselavgifter i Stockholm. Det visar beräkningar som presenterades vid en utfrågning om trängselavgifter i riksdagens trafikutskott på torsdagen.
Jonas Eliasson som är teknisk doktor vid konsultföretaget Transek har gjort beräkningsmodeller som visar vad som händer om trängselavgifter för bilar införs i Stockholm. Han säger att höginkomsttagare är klart överrepresenterade och att 60 procent av bilisterna är män. Beräkningar visar också att det i huvudsak är bilister från Stockholms kranskommuner som kör in i innerstan och skulle få betala trängselavgifter om dessa införs som planerat på försök på hösten 2004. Tekniken oklar Ännu har inte tekniken och omfattningen av försöket med trängselavgifter betstämts. Motståndet från kranskommunerna är kraftigt, men den politiska majoriteten i Stockholm planerar att införa ett försök. Om försöken med trängselavgifter ska bli lyckat eller inte hänger mycket på hur avgifterna kommer att användas, tror Jonas Eliasson. Han säger att nyckeln både till att minska motståndet och att få det att fungera är att man specifiserar vilka som får del av pengarna och vilka som bestämmer om dem. Förslag om skatt till sommaren Jurister är eniga om att om trängselavgifter ska kunna införas så måste det bli i form av en statlig skatt. Stockholm kan nämligen inte ta avgifter för vägar som redan är betalda och de kan inte heller beskatta andra kommuners innevånare. Stockholmsberedningen, som arbetar under näringsdepartementet, ska ta fram ett förslag till den första juni. Chefs-JO Claes Eklundh anser att det inte finns något hinder mot en statlig skatt. Men eftersom det är något helt nytt med en statlig skatt, som helt tillfaller en viss kommun, så behövs det ordentligt förberedelsearbete, anser han Claes Eklundh säger att trängselavgifter inte går att jämföra med parkeringsavgifter, eftersom p-avgifterna liknar ett tillfälligt arrende där offentlig mark upplåtes för en viss tid.
Erik Ridderstolpe
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.