Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt försäkra pälsbutiker

Publicerat söndag 23 februari 2003 kl 15.52
Pälshandeln är den senaste i raden av branscher utsatta för stölder och vandalisering, som får det svårt att teckna försäkring.
Pälsbranschrådets ordförande Bengt Hernvall vittnar om de ökande svårigheterna att bli kund hos ett försäkringsbolag: – De är väldigt rädda. Jag har ringt de flesta svenska försäkringsbolag, och det verkar som att det är kalla handen direkt redan på telefonstadiet. Fönstren slogs sönder Bengt Hernvall driver även en egen pälsbutik. Han har inte bara råkat ut för flera grova stölder, utan på senare tid vid upprepade tillfällen även fått butiken attackerad av djurrättsaktivister som slagit sönder hans fönster. Anders Beskow, vice vd på försäkringsförbundet, beklagar utvecklingen att allt fler företagare råkar ut för höjda premier och att i vissa fall helt nekas försäkring. Men säger samtidigt att det är omöjligt för försäkringsbolagen att ta ansvar för brottsutvecklingen i samhället: – Det bolagen betalar ut är mångdubbelt de premier man får. Och då klarar man inte att lösa problemet inom ramen för traditionell försäkring, utan problemet är mycket bredare. ”Samhället har kapitulerat” Bengt Hernvall har visserligen förståelse för hur försäkringsbolagen tänker, men undrar vem – om inte de – som ska ställa upp nästa gång han får oväntat besök: – På något sätt så har ju samhället kapitulerat inför den här utvecklingen. Både vad gäller brott, och även kan jag förstå att de här pälsaktivisterna måste ju jubla om det är så att vi av den här anledningen måste lägga ned vår verksamhet.
Alexander Norén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.