Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Diskutera språkbruket i hemtjänsten”

Publicerat måndag 24 februari 2003 kl 17.20
Cheferna inom hemtjänsten måste ta ett större ansvar för att diskutera etik och moral med personalen, bland annat när det gäller det språk man använder i samtal med pensionärerna. Det säger forskaren Kristina Drougge som följt hemtjänstpersonal i arbete under en längre tid.
– Det finns till exempel, som jag ser i min studie, ett vulgärt språk hos vårdpersonalen som naturligtvis får konsekvenser i mötet med vårdtagaren, säger Kristina Drougge som arbetar med en avhandling om hemtjänsten vid Luleå tekniska universitet. Svordomar eller tillmälen – Man kan till exempel svära åt vårdtagaren eller kalla honom surgubbe, snålgubbe eller på något annat sätt använda sig av tillmälen som jag spontant har kunnat känt inte passar i det här arbetet. Kristina Drougge har följt hemtjänsten i två Norrlandskommuner och sett att det sätt på vilket cheferna organiserar arbetet får betydelse för personalen attityder och agerande gentemot vårdtagaren. Viktigt att personalen har ett forum Det som är avgörande är om personalen har ett forum där de tillsammans med en chef kan diskutera saker man är med om i jobbet. – Man upptäcker det självklart i arbetsgruppen att det är något som inte stämmer, jag tycker inte om det här språket eller jag vill inte att du säger så till honom eller henne, men det är inte säkert att man orkar eller att det ens är läge att ta upp det i arbetslaget om inte ledarna är med, de som ju faktiskt har också så att säga makten att förändra om det ska förändras, va, säger Kristina Drougge. ”Borde inte ha behövt hända” Sett till hur många som jobbar inom hemtjänsten är de 200 skriftliga varningar som delades ut förra året en liten andel, men Kristina Drougge menar att sådana här saker inte borde behöva hända om kommunerna organiserade arbetet på rätt sätt: – Det är aldrig acceptabelt att människor som är i en utsatt livssituation blir kränkta. Det får man aldrig försvara, men det går att förklara och det är två vitt skilda saker och det har att göra med hur ledarskapet är organiserat, säger hon.
Jonas Alsgren
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.