Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KLIMATBEREDNINGEN

Ministrar tvekar om järnvägstransporter

Publicerat onsdag 20 februari 2008 kl 06.53
På väg in mot Stockholm. Arkivfoto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Ledande borgerliga ministrar är tveksamma till klimatberedningens förslag att höja kapaciteten för järnvägstransporter med 50 procent till 2020. Förslaget går i rätt riktning, men det är tveksamt om det går att genomföra så fort.

– Det är en väldigt tuff sak att klara det till år 2020, men jag tycker att järnvägen måste få vara ett bra alternativ på korta sträckor, därför att vi ser redan nu hur strömmarna av transporter förändras. Man går mer från flyg till tåg, säger näringsminister Maud Olofsson.

Centerledaren får delvis medhåll av folkpartiledaren och utbildningsministern Jan Björklund som också vill satsa mer på järnvägen, men som lyfter fram kostnaderna för en så snabb satsning.

– Innan man binder sig för det måste man också göra kostnadsberäkningar på vad investeringarna skulle kosta. Det har inte klimatberedningen gjort, säger Jan Björklund.

Finansminister Anders Borg kan satsa på järnväg för att säkra tillväxten och jobben, men han tycker inte att en snabb utbyggnad är det bästa sättet förbättra klimatet.

– Det är inte det effektivaste sättet att hantera klimatfrågorna. Klimatberedningen har lagt en lång rad olika förslag och där är det viktigt att vi får en samhällsekonomisk värdering. Det skulle beredningen göra, det har man inte gjort på den knappa tiden och med de resurser man har haft, säger finansminister Anders Borg.

Även om ministrarna är positiva till att klimatberedningen nu presenterade en rad konkreta förslag för att minska utsläppen, så måste förslagen analyseras mer. Och en del är känsliga, exempelvis idén att redan 2011 införa en kilometerskatt som gör lastbilstransporter dyrare och därmed styr över gods till järnväg. Anders Borg tvekar, liksom Maud Olofsson.

– Vi ska ju också säkra jobben här hemma och vi behöver analysera också det här förslaget utifrån hur det slår för enskilda näringar, i första hand är det väl skogsindustrin som drabbas av detta, säger Maud Olofsson.

Men Maud Olofsson är positiv till klimatberedningens förslag att höja skatten på bensin och diesel för att minska utsläppen av växthusgaser.

– Jag tror att det är nödvändigt, men man ska också komma ihåg att samtidigt som vi säger det så måste vi också se till att bilarna blir effektivare. Då blir det inte det här med att ställa om en gigantisk kostnad för konsumenterna utan det blir en gigantisk möjlighet att få ett hållbart samhälle samtidigt som vi får moderna transportmetoder, säger centerledaren Maud Olofsson.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".