Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Obehagligt för Sydkrafts kunder

Publicerat onsdag 26 februari 2003 kl 15.36
Tusentals kunder hos elbolaget Sydkraft har den senaste tiden fått en obehaglig överraskning när de öppnat sina elräkningar. När Sydkraft införde ett nytt datasystem i höstas blev fakturorna kraftigt försenade för närmare 6000 kunder - som nu tvingas betala flera elräkningar samtidigt.
Peter Nilsson i Åseda i Småland är en av dem som drabbats. Inom loppet av en månad har han fått tre fakturor på sammanlagt 9500 kronor, berättar han för Sveriges Radio Kronoberg. Peter Nilsson tyckte det var konstigt när det inte kom någon elräkning på hela hösten - och vet han inte hur han ska få ihop de 9 00 kronor som Sydkraft kräver honom på. Det är Sydkrafts nya datorsystem som gjort att flera tusen räkningar blivit kraftigt försenade. När Peter Nilsson ska försöka bena ut vad han egentligen ska betala för i de tre fakturorna, så blir det hela ännu mer obegripligt. Sida upp och sida ner är det kolumner med grundpris, lågpris, abonnemang och avdrag. Kundservicechefen på Sydkraft, Stefan Svensson, medger att fakturorna är krångliga och lovar nu att de drabbade kunderna ska få lägga upp en avbetalningsplan.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.