Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vanligt med arbetstidsfusk på fartyg

Publicerat söndag 24 februari 2008 kl 12.01

Uppdaterad 15:45
Många fartygsbefäl arbetar längre pass än vad lagen tillåter visar en ny studie. Enligt Sjöfartsverket är problemet stort och det ökar risken för olyckor.

– Framför allt de fartyg som bara har två navigatörer ombord är starkt överrepresenterade i olycksstatistiken. Ett av skälen till att sådana här fartyg med två navigatörer ombord går på grund, är helt enkelt att man sitter och somnar på bryggan därför att man arbetar så mycket, säger sjösäkerhetsdirektören Johan Franson.

Sjöfartshögskolan i Kalmar har granskat personalsituationen ombord på elva lastfartyg som trafikerar Östersjön. Sju av fartygen är svenska.

Granskningen visar att fusk med arbetstidsjournalerna är stort, skriver Svenska Dagbladet i dag, söndag. På samtliga fartyg stämde inte uppgifterna i journalerna med verkligheten.

Varje fartyg hade bara två befäl med sjöfartsexamen ombord, trots att myndigheterna rekommenderar minst tre. Befälen arbetade långa pass, ibland över 90 timmar i veckan.

Ett vanligt pass var sex timmars arbete, sex timmars vila, dygnet runt i upp till sex veckor i sträck.

Kaptenfacket, Fartygsbefälsföreningen, skyller på Sjöfartsverket. Facket hävdar att myndighetens inspektörer blundar för brotten mot vilotidsreglerna.

Johan Franson på verket tillbakavisar kritiken.

– Vi kunde sätta en styrman till ombord, men då flaggar de ut så de byter hemland för fartyget och så kör de vidare med samma besättning, samma fartyg men med annan flagga i aktern och då har vi inte löst något problem, säger han.

Men man skulle ända vinna på att Sverige inte tillåter det?

– Nej, du löser inte ett sjösäkerhetsproblem genom att göra på det sättet. Det blir en meningslös demonstration om vi gör så.

Men det gör man inte heller genom att kräva minst tre?

– Vad vi gör nu är att vi i den internationella sjöfartsorganisationen i London, bland annat driver att man ska tvingas föra en begriplig arbets- eller vilotidsjournal.

Men under tiden får man leva med att det finns fartyg som går på två navigatörer?

– Ja visst, det får vi göra.

Med risken att det blir fler olyckor?

– Ja, det är rätt, säger Johan Franson, sjösäkerhetsdirektör på Sjöfartsverket.

Sjöbefälsförbundet bekräftar att båtkaptenerna fuskar men det beror på att de sitter i knipa, säger förbundet. De måste klara jobbet med små besättningar och därför tvingas de bryta mot lagen och fuska med arbetstidrapporteringen.

– Det är en väldigt svår situation för befälen ombord. Man har ändan bak hur man än vänder sig och det enda möjliga sättet som vi ser att lösa den här situationen är att jobba internationellt för att få bemanningsregler. Yrkesstoltheten gör att man ska driva fartyget, det är en gammal tradition hos sjömän att man ska hålla tidtabellerna. Man gör allt för redaren, helt enkelt, så jobbar man till sjöss, säger Mikael Huss som är ombudsman.

Sjöfartsverket säger att de rekommenderar tre nautiker, men att de inte kan tvinga på rederierna detta.

– Myndigheterna sitter också i en press, de kan kräva tre nautiker på svenska fartyg eftersom de är tillsynsmyndighet. Kräver man det ensidigt från Sverige, hamnar vi i en konkurrenssnedvridning eftersom vi har grannländer som regelbundet kör med två nautiker, säger ombudsman Mikael Huss.

Ivan Garcia
ivan.garcia@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".