Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bakgrund om modersmålsundervisning

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 09.32

      Regler

  • Barn och unga med ett annat modersmål än svenska har (enligt grundskoleförordningen) rätt till modersmålsundervisning i grund- och gymnasieskolan (tidigare kallades detta för hemspråksundervisning). Undervisning behöver dock inte anordnas om lämplig lärare inte finns eller om antalet elever i en undervisningsgrupp understiger fem.
  • Att delta i modersmålsundervisning är frivilligt men kommunerna är skyldiga att anordna sådan för alla elever som har ett annat språk än svenska som dagligt umgängesspråk hemma.
  • Utöver modersmålsundervisning har elever även möjlighet att, om de behöver, få studiehandledning i andra ämnen på sitt modersmål.
  • För de nationella minoriteterna gäller delvis andra regler. Undervisning ska ges även om det bara finns en enda elev som begär det, och även om språket inte används som dagligt umgängesspråk hemma. Detta gäller för samiska, romani och tornedalsfinska. Fr o m hösten 2008 gäller detta även för finska och jiddisch.
  • Utöver modersmålsundervisning har elever även möjlighet att, om de behöver, få studiehandledning i andra ämnen på sitt modersmål.

      Elever

  • Antalet grundskolelever som är berättigade till modersmålsundervisning ökar ständigt. Läsåret 2006/2007 hade ca 150 000 elever (15,4% av alla grundskolelever) ett annat modersmål än svenska och var berättigade till modersmålsundervisning, jämfört med ca 110 000 (11,6%) tio år tidigare.
  •  Ca 60% av de berättigade eleverna får i dagsläget undervisning i sitt modersmål. En del vill inte ha modersmålsundervisning. En del får inte undervisningen p g a lärarbrist eller av någon annan anledning. Varken Skolverket eller någon annan vet hur många som inte får undervisning trots att de önskar sig det.
  • De största modersmålen i grundskolan var (läsåret 2006/2007) arabiska, bosniska/kroatiska/serbiska, finska, spanska, albanska och persiska. (alltså mätt med antalet elever som deltog i undervisningen).

      Lärare

  • Läsåret 2006/2007 hade ca 48% av alla modersmålslärare pedagogisk utbildning. Tio år tidigare var motsvarande siffra ca 64%.

Källor: Skolverket och SCB

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".