Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SR:s granskning

Romska barn i Örebro får sitt modersmål

Publicerat tisdag 26 februari 2008 kl 15.09

Romska elever tillhör de barn i Sverige som oftast saknar undervisning i sitt modersmål romani. Det visar en kartläggning av landets modersmålsundervisning som Sveriges Radio gjort. Men i Örebro har kommunen lyckats ordna undervisning för totalt 113 romska barn.

Att barnen får sin modersmålsundervisning är tack vare makarna Fatmira och Naim Tahiri, som brinner för undervisningen. De menar det är nyckeln till att romer ska komma in i det svenska samhället.

– Våra romska barn vill först inte visa vem de är, men sedan när de ser att det ges modersmålsundervisning till alla andra är de glada och nöjda när de får sitt modersmål, säger Fatmira Tahiri.

– Modersmålet är väldigt viktigt i skolan för att stärka identiteten. Har du bra kunskaper i modersmålet är det enkelt att bygga ett nytt språk, säger Naim Tahiri.

– Det är jätteviktigt att vi romer visar vilka vi är, säger Fatmira Tahiri.

Fatmira och Naim Tahiri kom till Sverige från Kosovo1997. Hon är sjuksköterska, han ekonom, men ingen av dem har jobbat inom sina yrken sedan de kom hit, utan har helt satsat på att Örebros unga romer ska lära sig sitt modersmål.

Och självklart ska deras lilla dotter, ettåriga Sara, läsa romani när hon början skolan, säger Fatmira och ger henne en apelsinbit till.

– Det är jätteviktigt för mig eftersom hon inte får glömma språket. Först ska jag prata vårt språk mycket här hemma. Men sedan när hon börjar på dagis och i skolan lär hon sig mycket annat och blir hon försvenskad. Men har hon sitt modersmål kommer hon inte att glömma det, säger hon.

Örebros unga romer har det alltså väl förspänt när det gäller språket. Ändå är det många som väljer att inte läsa romani.

Enligt Naim är det mer än hundra romska barn i Örebro som struntar i modersmålsundervisningen. Det krävs mycket stöd, både hemifrån och från skolan, för att barnen ska bli motiverade att läsa romani, menar han.

– Man måste uppmuntra barnen att lära sig det. Modersmålet är ett frivilligt ämne utan status och undervisningen läggs oftast efter ordinarie skoltid på eftermiddagen. Då är många redan trötta. Bara duktiga elever läser modersmål. Jag ser modersmålet bara som ett steg mot samhället. Läser man sitt modersmål går det mycket bättre i skolan, säger Naim Tahiri.

Anna Nyström, SR Örebro
anna.nystrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".