Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rysk regeringstidning läggs ner

Publicerat fredag 28 februari 2003 kl 15.01
Återigen läggs en rysk regeringstidning ned. På fredagen gavs den populära tidningen Novije Izvestija ut för sista gången.
Återigen blossar mediadebatten upp i Ryssland när ytterligare en regeringskritisk tidning försvinner. ”Vi säger farväl - vi har förlorat möjligheten att skriva det vi anser vara nödvändigt”, står det i en avskedsartikel i fredagens Novije Izvestija. Officiellt en fråga om ekonomi Officiellt handlar det om en ekonomisk dispyt där huvudägaren, en kemiföretagare, säger att tidningen inte bär sig ekonomiskt och att finanserna varit misskötta. Ett argument som i sig kan stämma. De flesta tidningarna, radio och tv-medierna i Ryssland har haft svårt att hävda sig ekonomiskt sedan länge. Det märkliga i sammanhanget att det nästan alltid är de regeringskritiska medierna som fått läggas ned, tystats eller övertagits av mer regeringsvänliga ägare. Novije Izvestija, en av Rysslands större tidningar med en upplaga på över 100 000 exemplar, har varit en nagel i ögat för makthavarna, och personalen hävdar att nedläggningen har direkt att göra med ett antal presidentkritiska artiklar som publicerats på senare tid. ”Vem bryr sig?” Men få mediabedömare här i Ryssland tror att sådana här nyheter i dagsläget kommer att uppmärksammas politiskt på den internationella scenen. – Vem bryr sig om demokrati och yttrandefrihet i dessa dagar, nu när till och med USA gör som de själva vill, säger en känd rysk journalist som vill vara anonym till mig.
Vladislav Savic, Moskva

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.