Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Farliga pickupbilar säljer bra i Sverige

Publicerat tisdag 26 februari 2008 kl 16.54
Klicka för grafik.

Farliga bilmodeller säljer fortfarande i Sverige, trots höga säkerhetskrav. På tisdagen presenterade den europeiska testorganisationen Euro NCAP resultatet av säkerhetstester på åtta bilmodeller. Två pickupbilar blir totalt sågade i testerna.

– Lika mycket som bilindustrin ska ha beröm för den fantastiska framgång de haft och för hur duktiga de varit, lika besviken blir man på de här tillverkarna och importörerna som säljer bilar vi inte sett på 15 år, säger Claes Tingvall, ordförande i Euro NCAP.

De kritiserade pickupmodellerna är Isuzu Rodeo och Nissan Navara, båda japanska. De säljer i flera tusental om året i Sverige och används både av småföretagare och barnfamiljer. Modellerna saknar antisladdsystem och krockkudden aktiveras för sent vid en olycka.

Enligt Claes Tingvall har Nissan redan vidtagit åtgärder medan Isuzu inte har gjort nånting och den biltillverkare som inte gör nånting efter att ha fått dåligt betyg brukar förlora på det. Det visar i alla fall testorganisationen Euro NCAPs historik.

Många bilmodeller har slutat att säljas i Sverige efter att de har fått dåligt betyg på säkerheten i testerna från det europeiska nätverket.

Tvärtom är det med bilar med toppbetyg i testerna, de får en skjuts uppåt i försäljningen.

– Vi vet att kunderna efterfrågar säkerhet. Man lägger det väldigt högt på sin prioriteringslista. Det behövs kanske att vi är 15 till 20 procent som driver på marknaden och verkligen efterfrågar hög säkerhet för att tillverkaren ska ge rätt utbud, säger bilsäkerhetsexperten Anders Lie på Vägverket, som ingår i Euro NCAP.

– I Sverige har i dag två tredjedelar av bilarna som säljs fem stjärnor i Euro NCAP, vilket är ett väldigt gott betyg. Den sista tredjedelen har fyra stjärnor. De här bilarna som har en, två eller tre stjärnor är i dag en marginalföreteelse i det stora hela.

Flera av de bilköpare som Ekot talat med säger att testerna spelar en viss roll vid val av bilmodell, men de flesta litar på att tillverkarna inte gör dåliga bilar. Ju större bil, desto säkrare är den, är en vanlig uppfattning

– Man förutsätter nästan att de flesta bilar i dag håller en bra säkerhet. Jag tror inte att man dyker för djupt för att kolla upp sådant där, säger Peter Freij.

– Jag har alltid valt lite större bilar så att man klarar krocken relativt bra, säger Maria Abdelhamil.

Ivan Garcia
ivan.garcia@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".