Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minskade flygtimmar försvårar insatser

Publicerat onsdag 27 februari 2008 kl 05.15
Halverad flygtid gör det svårt för svenska styrkor att klara av internationella uppdrag. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Försvarets helikopterpiloter är viktiga för att Sverige ska kunna delta i krävande internationella insatser. Men under de senaste fem åren har piloternas flygtid halverats, vilket gör att färre klarar svåra internationella uppdrag.

Folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman är oroad över utvecklingen.

– Intrycket är närmast att den svenska helikopterförmågan är under avveckling och det finns inga politiska beslut för den tråkiga spiral vi nu ser.

Mellan 2002 och 2007 har antalet flygtimmar med försvarets helikoptrar mer än halverats, enligt Försvarsmaktens årsredovisning. Samtidigt vill regeringen att svenska soldater ska delta i fler internationella fredsinsatser, något som allt oftare kräver helikoptrar med vältränade piloter.

– De är helt avgörande. Vi opererar med få soldater över stora områden och då är helikoptrarna nödvändiga. Både för medicinsk evakuering utav sårade soldater, men också för att vi ska kunna ha en hög taktisk rörlighet, det vill säga kunna verka över stora ytor med lite personal, säger Allan Widman

Afghanistan och Tchad är exempel på områden där det behövs helikoptrar men där det i bland är svårt att få fram tillräckligt många.

En orsak till de minskade flygtiderna i Sverige är att gamla helikoptermodeller skrotats innan det kommit nya modeller som nu, dessutom, är försenade.

Förutom det krymper försvarets dåliga ekonomi flygtiderna än mer.

– Folk flyger mycket mindre än man kanske borde göra. Det innebär begränsningar i verksamheten när det gäller vad man kan utföra och vilka övningar man kan genomföra, säger Alf Ingesson-Thor, flygspecialpsykolog vid Försvarsmakten.

– Det innebär också att vi måste prioritera så att vissa förare får flyga där de ska för att kunna vara något så när operationella och andra inte flyger alls.

Allan Widman vill nu att riksdag och regering ska styra helikopterverksamheten hårdare, så att den blir starkare. Men det lär ändå dröja innan fler svenska helikoptrar kan användas i internationell tjänst.

– Våra nya helikoptersystem har ju i princip inte levererats än, mer än i något exemplar, och det tar ju år innan de är operativa, säger Alf Ingesson-Thor.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".