Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få på IV-program vill byta

Publicerat onsdag 27 februari 2008 kl 17.23

Sju av tio elever på de individuella programmen på gymnasiet går inte vidare till andra gymnasieutbildningar, trots att det är syftet. Det individuella programmet är ett stort misslyckande, anser utbildningsminister Jan Björklund.

– Det är ju ett uttryck för den misslyckade tanke som hela IV-programmet har varit egentligen, att vi har en väldigt stor grupp elever i svensk skola som inte vill gå de vanliga, teoretiskt inriktade linjerna i gymnasieprogrammen.

- De söker en mer praktiskt orienterad utbildning och det finns inte idag. Det är därför vi ska reformer gymnasiet, säger Jan Björklund.

Antalet elever som går på de individuella programmen är det största någonsin. Åtta procent av alla gymnasieelever går ett individuellt program.

Bara 30 procent av dem går vidare till andra gymnasieutbildningar.

En dålig siffra, enligt Sven Sundin som är undervisningsråd på Skolverket.

– Den är dålig i den meningen att individuella program har som sitt huvudmål att få eleverna att gå över till andra gymnasiestudier.

En riktigt bra siffra skulle vara 100 procent. Men man kan också säga så här, att för 20 år sen så började inte de här eleverna på gymnasieskolan över huvud taget, säger Sven Sundin.

Regeringen kommer att genomföra en gymnasiereform nästa år och utbildningsminister Jan Björklund vill ha radikala förändringar.

– Jag är helt öppen för att vi egentligen lägger ner IV-programmet i sin nuvarande form och istället konstruerar andra stödformer och andra möjligheter för de här eleverna.

Vad ska det vara för stöd och andra möjligheter?

– IV-programmet idag är ju en samlingsplats för elever som har inbördes väldigt olika behov. Många av dem skulle kunna gå färdigt skolan med goda resultat om man fick gå en lärlingsutbildning eller en ännu mer yrkesinriktad utbildning istället för att placeras i IV-programmet där huvuddelen tyvärr kommer att misslyckas, säger Sven Sundin.

Det är stora skillnader mellan olika kommuner i hur man lyckas med att nå målen med IV-programmen.

Till exempel i Mönsterås kommun går bara sju procent vidare. Medan i Bollebygd alla går vidare.

Generellt är det sämre i storstäder än i småstäder, säger Sven Sundin, undervisningsråd på Skolverket.

– Där är kanske studieresultaten, i meningen att man vinner elevernas självförtroende och kunskaper att läsa ett vanligt nationellt program, bättre än det är i stora städer där det blir väldigt många och det blir till och med stora grupper på individuella program, säger Sven Sundin på Skolverket.

Emma Hildén
emma.hilden@sr.se

Daniel Värjö
daniel.varjo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".