Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sista pusselbiten för Hallandsåstunneln

Publicerat söndag 2 mars 2003 kl 12.45
Nu i mars väntas Båstad kommun ge bygglov för tunneln genom Hallandsåsen. Det är den sista juridiska pusselbiten innan projektet som inte tål några fler misstag kan starta. Nu utvärderas nya tätningsmedel och entreprenörerna har precis fått klartecken att börja konstruera tunnelborrmaskinen.
Det är kallt, tyst och öde inne i tunneln. Det enda som hörs är vattnet som rinner längs tunnelväggen. Det har gått drygt fem år sedan giftskandalen, det som numera kallas svarta oktober, inträffade. Under de år som gått har tunneln tätats och brist på godkända tätningsmedel har tunnelarbetarna tidvis fått använda 1800-talsmetoder – träplugg och lin som bankats in i bergssprickorna. Nytt tätningsmedel testas I vår börjar aktiviteten igen och nu testas ett nytt miljövänligt tätningsmedel som består av sand och koksalt, men till skillnad från då det giftiga tätningsmedlet Rocha gil användes är tätningsmedel inte längre avgörande för tunnelbygget. – Vi kan säga så här, att det som är avgörande för inläckaget på lång sikt det är ju att den här betongliningen som vi bygger, att den blir tät. Den här injekteringen som ska göras, antingen det görs med cement eller med något nytt medel, det är ju bara till under själva byggnadstiden. Sedan har det ingen effekt alls, säger Christer möller som är projektchef på Banverket. Borrning först om två år Först om två år, när alla förberedelsearbeten och tester av borrmetoder är klara, kan borrningen genom åsen sätta igång. Nu sitter Banverket tillsammans med länsstyrelsen för att diskutera metoder för hur man skall se till att naturkänsliga områden uppe på åsen inte torkar ut. Banverket fick ju nyligen miljödomstolens tillstånd att släppa ut 100 liter vatten per sekund ur åsen. Det motsvarar 9 miljoner liter på ett dygn: – Vi kommer inte att pumpa vattnet nerifrån tunneln och runt upp på åsen, utan blir det aktuellt att hälla vatten i några vattendrag eller några våtmarker då kommer det vattnet att tas ifrån brunnar som man borrar uppifrån ytan, säger Christer Möller. Tunnlarna ska stå klara 2011 Förutom Banverkets egen miljökontroll kommer en lång rad externa instanser att granska och följa projektet fram till 2011 då tågtunnlarna ska stå klara: – Vi kan idag ta fram ungefär tre tåg per timme över åsen. Med tunnlarna färdiga kan vi ta fram någonstans mellan 20 och 25 tåg i timmen, så att möjligheten att få fram tåg ökar dramatiskt när vi får tunneln klar, säger Christer Möller.
Jens Ericson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.