Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sändare på barn kan minska bussolyckor

Publicerat måndag 3 mars 2008 kl 15.52
Torsten Nilsson i försöksbussen.

130 skolbarn i Kristianstad ska utrustas med sändare, som varnar bilister och informerar föraren av skolbussen om att barnen är på väg till hållplatsen. Det är planerna i ett unikt försök.

Med teknikens hjälp ska säkerheten i samband med skolskjutsar förbättras.

– När vi börjar närma oss den här hållplatsen ser jag att det blinkar. Då vet jag att dwet är barn som står och väntar på skolbussen. Jag ser exakt hur många barn, som ska vara här. När barnen ska vara här blir det en markering i datorn, som jag kan bekräfta, säger busschauffören Torsten Nilsson, som deltar i försöket.

Ser du vilka som kliver på?

– Jag ser vilka namn det är och jag ser även en bild på barnet.

Varje barn får en liten sändare att fästa i jackan eller på ryggsäcken. På 200 meters avstånd aktiverar sändaren varningslamporna på skylten vid hållplatsen, så att det börjar blinka.

Även bussföraren kan på sin dataskärm se att barnen är på plats eller på väg till hållplatsen. Ingen ska behöva rusa i panik för att hinna med.

Alla hållplatser finns också noga utmärkta i datorn, liksom den exakta färdvägen.

De båda bussar, som deltar i försöket, har också fått en mängd annan teknisk hjälp för förarna, som kameror både inne och utanför för att öka chaufförens sikt, hjulen har försetts med överkörningsskydd och föraren kan också varna barnen genom en högtalare på utsidan.

Torsten Nilsson ser det som en god hjälp.

– Där man släpper av vill de springa utan att ha koll på den övriga trafiken, säger han.

Har du varit med om sådana incidenter?

– Ja, när de springer framför bussen, säger Torsten Nilsson.

Varje år är i genomsnitt 45 barn inblandade i olyckor med skolskjutsar, ibland med dödlig utgång.

För att öka säkerheten testas nu 30-gräns förbi bussar på ett par platser.

Genom att ge bussföraren ett bättre tekniskt stöd blir rutinerna säkrare och risken för misstag mindre. Det menar Anna Anund, som är forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, som tillsammans med bland andra Vägverket och flera teknikföretag, ligger bakom försöket.

– Vi kan se att orsaken till olyckorna ofta är ett avsteg från vardagen. Det kan vara en vikarie som kör bussen eller något som sker utöver det vanliga. Det här systemet bidrar till att man gör likadant hela tiden. Det minskar risken för olyckor, säger trafikforskaren Anna Anund.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".