Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tusentals anmälningar mot internetföretag

Publicerat tisdag 4 mars 2003 kl 05.00
Det senaste halvåret har tusentals svenskar fått höga telefonräkningar efter att de blivit lurade när de surfat på internet. Omkring 2 500 anmälningar har kommit in till polisen runt om i landet. Men det är många tusen fler som fått räkningar från de företag som nu utreds av polisen.
– Vi gjorde en undersökning i höstas bland konsumentvägledarna. Den visade att det under tre månader kommit in runt 8 000 förfrågningar. Då rör det sig bara om några få företag, säger Eva Debels vid Konsumentverket. Det är alltså många svenskar som fått räkningar märkta Scanbill, Internet B eller Persolvo Inkasso för tjänster som de inte anser sig ha använt eller inte förstått att de använt. Uppkoppling byts ut Ofta handlar det om att de som fått räkningarna surfat på internet och ovetandes laddat ned ett dataprogram som sen automatiskt bytt ut den ordinarie internetuppkopplingen mot en väsentligt dyrare betaltjänst. Tusentals har vägrat att betala räkningen och istället gjort en polisanmälan. Men det finns också de som betalt av rädsla för att annars få en betalningsanmärkning, berättar Eva Debels på Konsumentverket. För att få kontakt med de som skickat ut räkningen är snudd på omöjligt: – Erfarenheten är att de överhuvudtaget inte svara på telefonsamtal. Väldigt få har kommit i kontakt med dem. Nummer som inte fungerar Nej, för ringer man något av de telefonummer som skall gå till Scanbill, Har-export, Internet B eller Persolvo Inkasso får man ett meddelande om att numret inte är i bruk. Ringer man till scanbills kundtjänst talar en röst om att samtalet kostar 20 kronor per minut. Samma nummer uppmanas man också ringa om man fått en väldigt hög räkning och behöver hjälp med att lägga upp en avbetalningsplan. Eva Debels på konsumentverket är kritisk. – Man kan beskriva den här verksamheten som ganska försåtlig. Det är ett sätt att lura människor. Följer de här bolagen de lagar och regler som finnsi Sverige? – Nej, de följer inte marknadsföringslagen. De ger inte information på det sätt som den ska ges. Den är inte tillräckligt tydlig. Vad är ditt råd till de som får en sådan här räkning? – Tillbakavisa kravet och gör en polisanmälan. Hur tillbakavisar man kravet? – Man skriver till företaget att man inte anser attman ingått något avtal med bolaget och att det är deras sak att bevisa att ett avtal ingåtts.
Thorbjörn Carlsson
Research: Per Gudmundsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.