Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Patienten hörs sällan i vårdärenden

Publicerat tisdag 4 mars 2003 kl 06.36
När brister i vården anmäls enligt Lex Maria får patienterna själva sällan komma till tals, detta trots att läkarna är skyldiga att höra den drabbade. Det visar en undersökning som presenteras i tidningen Dagens Medicin på tisdagen.
När allvarliga brister upptäcks i vården ska personalen göra en så kallad Lex Maria-anmälan, men sedan i höstas är man också skyldig att kontakta drabbad patient eller anhörig för att få deras synpunkter på det som hänt. Personalen kontaktade inte anhöriga Det är dock sällan som det sker. I åtta av tio Lex Maria-anmälningar som Socialstyrelsen granskat hade personalen inte kontaktat vare sig patient eller anhörig. Catarina Andersson Forsman, som är tillsynschef på Socialstyrelsen, tycker detta är allvarligt. – Det är ju så att när en patient vänder sig till oss har det skett en allvarlig händelse och då måste vi ha en möjlighet att höra alla som på något sätt har varit berörda, inte minst patienten själv, säger hon. 1 000 Lex Maria-anmälningar Förra året gjordes över ett tusen Lex Maria-anmälningar inom vården. Det handlar om allt från människor som fått felaktig diagnos till patienter som har dött under operation. Bernhard Grewin, ordförande i Sveriges Läkarförbund, anser att det är en positiv och riktig utveckling att man ser till att ha ordentliga samtal och en bra dialog med patienter och anhöriga. Varför följer då en del läkare inte detta? – Jag tror att information om att patient eller anhöriga vid en Lex Maria-anmälning ska informeras och ges möjlighet att ge synpunkter inte har trängt ut i vården tillräckligt, säger Berhard Grewin. Socialstyrelsen måste bli bättre Catarina Andersson Forsman säger att även Socialstyrelsen måste bli bättre på att informera. – Det är naturligtvis så att vi i våra kontakter med anmälningsansvariga måste poängtera vikten av att reglerna verkligen efterlevs. För detta är en möjlighet att stärka patientens ställning som ett kvalitetsinstrument, säger hon.
Jonas Alsgren
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.