Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KLIMATBEREDNINGEN

Regeringens tvekan irriterar beredningen

Publicerat tisdag 4 mars 2008 kl 15.45
Fortfarande oeniga.

Klimatberedningen la på tisdagen fram sitt slutförslag om den svenska klimatpolitiken. Allianspartierna och oppositionen har två olika förslag till nationellt mål för minskade utsläpp fram till 2020, 38 procent respektive 40 procent.

Den största skillnaden är att allianspartierna vill att Sverige inom sitt nationella mål ska kunna tillgodoräkna sig utsläppsminskningar för projekt utomlands. Det anser inte oppositionen.

– Vi vill inte att det ska leda till att Sveriges ambitioner minskar, utan det ska ligga utanför det nationella målet. Jag är också helt övertygad om att de här internationella insatserna blir bättre om man gör de saker som ger bäst effekt i stället för det som kostar minst pengar, vilket är risken om det här ska räknas in i Sveriges nationella mål, säger Maria Wetterstrand, miljöpartiets representant i utredningen.

Huvuddelen av åtgärdsförslagen i handlingsplanen presenterades för några veckor sedan, höjd bensinskatt med 70 öre, en utbyggnad av järnvägskapaciteten med 50 procent till 2020 och en kilometerskatt på tunga fordon.

Men innan utredningens slutförslag ännu var klara har flera företrädare för regeringen sagt sig tveka om satsning på kilometerskatt för tunga fordon och järnvägsutbyggnad. Det är ordföranden i utredningen Hans Jonsson märkbart irriterad över.

– Jag tycker att det är trist och det hade varit klädsamt av vissa av dem att avvakta till dess att man ser helheten, säger Hans Jonsson.

Anders Wijkman, kristdemokrat i utredningen, anser att kritikerna missar att se att förslagen är länkade till varandra.

– Man måste läsa hela betänkandet och ser hur de olika åtgärderna hänger ihop. Att bara göra insatser mot bilismen och inte stärka kollektiv- och spårtrafik, det fungerar inte. Den här rälsutbyggnaden är ju bland annat till för att öka möjligheterna för godstrafiken och det är oerhört viktigt. Godstågen går 18 kilometer i timmen därför att de hela tiden får stå tillbaka för persontrafiken så det hänger ihop.

Finansminister Anders Borg har sagt att han är tveksam till kilometerskatt för tunga fordon. Frågan är hur mycket av klimatberedningens förslag, som kommer att ingå i klimatpropositionen i höst.

– Det är väl naturligt att en finansminister har den utgångspunkt som Anders Borg har haft och det är lika naturligt att miljöministerns roll är att se till att regeringen har en ambitiös klimatpolitik och lägger bra förslag. Det räknar jag med att lyckas med, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".