Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 9 mars

Publicerat söndag 9 mars 2008 kl 12.15

Går vi mot en kultur av unik individualism, speglad i allt från nätbloggar, kändishysteri och romaner till religion och media?

Kultur- och livsåskådningstidskriften NOD har intervjuat en rad kulturpublicister under rubriken Den nya narcissismen.

Vår tid är den perverterade individualismens, finner Aftonbladetkolumnisten Johan Hakelius. Var och en uppmuntras att se sig själv som jordens medelpunkt. Politik, media, kommersialism, religion drar alla åt samma håll. Ett sådant klimat utarmar samhället och banden mellan människor. Det löser upp känslan för sammanhang och historia. Allt mäts i förhållande till det egna jaget. Äldre tiders erfarenheter blir obegripliga i narcissismens kultur. Alienationen ökar. För att möta den satsar vi på ännu mer narcissism.

Martin Jönsson, medieanalytiker och chef för Svenska Dagbladet Näringsliv, finner att nätkulturen gått från interaktivitet, från ett ”vi” till spelplats för det egna jaget. Jaget blir sitt eget medium, sitt eget varumärke.

Allt fler individer tror sig kunna leva oberoende av samhället, skriver journalisten Göran Rosenberg. Vi luras att överskatta jagets möjligheter och underskatta samhällets nödvändighet. Så undermineras förmågan till det kollektiva handlande som krävs från globalutmaningar som klimathotet.

Björn Wiman, biträdande kulturchef på Expressen, menar att narcissmens kultur har nått en peak. Facebook på nätet är ett annat narcissismens tidstecken. Vi har fått den moderna spegelsalen där var och en blir sin egen spindoktor, menar Wiman.

Vår kultur är något så egendomligt som den kollektiva narcissismens, menar kulturskribenten Maria Küchen. Individualisterna är också likriktade. Istället för empati och solidaritetskultur har vi fått den låtsasempati som kallas social kompetens. En typisk spegel för vår tids narcissism är kändisen: kändisen har publiken till spegel, publiken har kändisen till spegel, ingen part känner den andra. Därför passar narcissismens och medievärlden som hand i handske. Reellt mänskligt utbyte ersätts av behovet att synas. Tillvaron blir ett partymingel som gjort för de unga, starka och perfekta.

I en narcissistisk kultur blir en roman som Maja Lundgrens Myggor och tigrar typiskt och starkt uppmärksammad. Här är självupptagenheten inte bara publicistisk drivkraft, den tas också på allvar av litteraturkritiken.

Författaren Lars Ahlin, noterar Björn Wiman, hör till de som djupt skulle vantrivas i detta kulturklimat : Ahlin som byggde sitt diktande kring empatins betydelse, tron på medkänslan, inlevelsen. Betecknande, finner Björn Wiman, är att Ahlins stora roman Din livsfrukt kom 1987, samma år som Stig Malm myntade begreppet finansvalpar.

Som arvtagare till denna narcissismens kultur, menar Wiman, kan man vänta sig endera ren dekadens, eller också kommer lågkonjunktur och klimathot till sist att tvinga fram ett kulturklimat av större och djupare allvar.

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".