Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kassaservice har stor del i Postens jätteförlust

Publicerat tisdag 4 mars 2003 kl 16.46
Postens ekonomi är i fokus idag, efter bokslutet som visade en storförlust förra året. Förlusten är delvis en följd av riksdagens beslut att Posten ska stå för kassaservice i en omfattning som nästan gör det omöjligt att nå vinst.
– Det här med kassaservice har nog gemene man inte riktigt förstått. Många har nog också förbryllats av att de skurit ner vad de kan åstadkomma på posten. Det är också bökigt nu när man inte vet var man ska gå och köpa frimärken och hämnta ut paket, säger postkunderna Maria Wikman och Erik Eklund, Det är naturligtvis märkligt att ett företag med så lång historia inte lyckats skapat en större identitet hos allmänheten. Det här är känt även hos högsta ledningen. Svårt göra Posten omtyckt I ett brev till de anställda skriver vd Börge Österholm att Posten i år måste arbeta för att återskapa förtroendet hos allmänheten. Men många upplever säkert att uppgiften att göra Posten omtyckt och lönsam är svår, skriver han. Redan för fyra år sedan fanns insikten att brevvolymerna skulle minska och förhoppningen att e-tjänster skulle öka. Det ena har slagit in, den andra visar att internetportalen Torget har förlorat en miljard kronor. Hårdast är nog pressen på Kassaservice. Riksdag och regering har bestämt att Posten ska ha den tjänsten, och för verksamheten i glesbygd fick Posten ett bidrag av staten på 400 miljoner kronor förra året. Förlust trots stöd Kassaservice gick med förlust på 260 miljoner kronor, vilket motsvarar en tredjedel av hela årsförlusten. Utan stödet blir förlusten för Kassaservice 660 miljoner kronor. De senaste åren har antalet betalningar via Postens kassa minskat med 15 procent per år, och minskningen tros bli ännu större de kommande åren. – Det är klart att vi tillhandahåller de tjänsterna men vi måste göra det inom ramen för vad staten är bredd att betala för de här tjänsterna. Går det att lösa postens problem med Kassaservice kvar? – Det tror jag absolut, säger Claes Ånstrand, statssekreterare i Näringsdepartementet.
Max Carlgren, Tommy Fredriksson och Albert Capuder

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.