Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ungt jeansbolag köps upp av H & M

Publicerat torsdag 6 mars 2008 kl 12.41

Klädbolaget H & M köper det privatägda modeföretaget Fabric Scandinavien, som driver butikskedjorna Weekday och Monki.

Koncernen designar och säljer mode under flera egna varumärken, bland annat jeansmärket Cheap Monday.

H & M köper 60 procent av aktierna för 564 miljoner kronor kontant.

Fabric Scandinaviens vd Lars Karlsson är nöjd med affären.

– Vi behöver expandera internationellt. Vi skulle kunna göra det och ta en butik i taget, men för att göra det på rätt sätt behöver vi mer kraft i systemet. Vi har inte den organisationen för att kunna göra det. Därför har vi tittat efter en partner. Att få H & M är helt fantastiskt. Det är en grym organisation och en grym partner, säger Lars Karlsson.

Vilket är målet nu?

– Målet har alltid varit att komma ut internationellt och att ha butiker i Nordamerika och i Asien. Med H & M blir det möligt att göära det kunde ha gjort först om tio år, säger Lars Karlsson.

Emily Asserbäck
emily.asserback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".