Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framgångar för Sony Ericsson

Publicerat tisdag 4 mars 2003 kl 19.03
I Sverige verkar det nu ha vänt för förlusttyngda Sony Ericsson. En rundringning till de största mobiltelefonförsäljarna som Ekonomiekot gjort visar att Sony Ericsson nu tar marknadsandelar från konkurrenterna.
Omkring var fjärde mobil som säljs i Sverige är idag en Sony Ericsson, enligt en rundringing Ekonomiekot gjort till de största elektronik- och telefonförsäljarkedjorna. En bild som bekräftas av SonyEricssons Nordenchef, Roger Bolander. Nu är det dock så att det är just lågpristelefonerna som det säljs flest av i Sverige och populärast bland de billigare mobilerna är en Nokia. Trots att modellen har flera år på nacken väljer nästan var tredje mobilköpare en Nokia 3310. I resten av världen går det dock inte lika bra för Sony Ericsson. Bara 6 procent av alla mobiltelefoner som såldes i världen i fjol var från Sony Ericsson. Vilket kan jämföras med Nokia som har nästan 40 procent av världsmarknaden. Så det gäller att Sony Ericsson inte bara lyckas i Sverige för att företaget skall överleva. Frågan är om de nya mobilerna räcker till för att charma också resten av världen. ´ Thorbjörn Carlsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.