Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kassaservicen dränerar Posten

Publicerat tisdag 4 mars 2003 kl 22.28
Att Posten förra året förlorade nästan 800 miljoner kronor beror beror delvis på Riksdagens beslut att Posten ska stå för kassaservice i en omfattning som nästan gör det omöjligt att nå vinst.
I ett brev till dom anställda skriver VD Börge Österholm att Posten i år måste arbeta för att återskapa förtroendet hos allmänheten. Men många upplever säkert att uppgiften att göra Posten omtyckt och lönsam är svår, skriver VD. Redan för fyra år sedan fanns insikten att brevvolymerna skulle minska och förhoppningen att e-tjänster skulle öka. Det ena har slagit in, den andra visar att internetportalen Torget har förlorat en miljard kronor. Hårdast är nog pressen på Kassaservice. Riksdag och regering har bestämt att Posten ska ha den tjänsten, och för verksamheten i glesbygd fick Posten ett bidrag av Staten på 400 miljoner kronor förra året. Kassaservice gick med förlust på 260 miljoner kronor, vilket motsvarar en tredjedel av hela årsförlusten. Utan stödet blir förlusten för Kassaservice 660 miljoner kronor. Dom senaste åren har antalet betalningar via Postens Kassa minskat med 15 procent per år, och minskningen tros bli ännu större dom kommande åren. Tommy Fredriksson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.