Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telemarketing ny arena för brottslighet

Publicerat tisdag 11 mars 2008 kl 05.30
Brott kan ligga bakom telefonförsäljning.

Så kallad telemarketing, alltså försäljning via telefon, har blivit en ny plattform för organiserad brottslighet. I Östergötland har polisen utrett ett tiotal härvor den senaste tiden där bolag bland annat misstänks ha plundrats på stora summor pengar. Exemplen är fler och polisen ser en ny trend och frågan är då vilket ansvar uppdragsgivarna har som köper tjänster av oseriösa telemarketingföretag.

Linda Hansson arbetar på eko- och bedrägeriroteln i Linköping.

– Tyvärr har vi sett en ganska allvarlig utveckling av brottsligheten i den branschen, vilket är jättetråkigt för jag är övertygad om att det finns många företag som är seriösa. Men det har fått ett dåligt rykte på senare tid på grund av diverse bolagsplundringar och skattebrott.

Men varför just i telemarketingbranschen?

– Antagligen för att det är lätt att tjäna stora pengar på kort tid. Man omsätter stora pengar genom att sälja telefonabonnemang och liknande i större företag, säger hon.

Det är tydliga spår av organiserad brottslighet i samband med de många härvor med telemarketingföretag som polisen i Östergötland utrett den senaste tiden. Enligt Linda Hansson finns kopplingar till exempelvis personer som tidigare ägnat sig åt bluffakturor.

Orsaken tror hon är att det är så stora pengar inblandade idag när ett företag till exempel får i uppdrag att sälja mobilabonnemang eller bredband åt något etablerat företag. Och tillvägagångssätten är olika.

– Allt ifrån att man startar upp ett nytt företag och sätter in en bulvan och kör en kortare tid, får in stora pengar och inte betalar någon skatt. Men det kan också vara fall där man tillsätter en målvakt i slutet av ett företag och tömmer det på tillgångar.

Senast nu i dagarna har till exempel fyra personer från ett telemarketingföretag stått inför rätta anklagade för grov oredlighet mot borgenär i samband med en konkurs. Och exemplen är fler enligt polisen som ser en ny trend. Frågan är då vilket ansvar uppdragsgivarna har som köper tjänster av oseriösa telemarketingföretag.

– Det är inte så lätt för dem att se när de inleder en ny affärsrelation, eftersom det många gånger är ett nystartat företag, men det är klart att de måste försöka i den mån det är möjligt att rannsaka sina affärspartners, säger Linda Hansson.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".