Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Personlighetstest ökar men visar ofta fel

Publicerat söndag 9 mars 2008 kl 11.10

Marknaden för personlighetstester av de som söker jobb växer. Men enligt kritikerna håller de flesta testerna inte måttet och ger ingen användbar information.

– Vår omsättning har vuxit någonstans mellan 30 och 60 procent per år under de sista fyra, fem åren, säger Per Carlsson, ansvarig för konsultverksamheten på testproducenten SHL.

Det måste man väl beteckna som ganska kraftigt?

– Ja, vi har all anledning att vara nöjda.

SHL Sverige är ett av de större företag som förser rekryteringsbranschen med tester. SHL:s storsäljare är ett personlighetsformulär som bemanningsföretag och andra köper rättigheterna till att använda när de vill sålla bland arbetssökande.

Men det finns kritik mot testerna.

– Jag skulle kunna tänka mig att sticka ut hakan och säga att kanske 20 procent av det antal tester som finns på marknaden är tillräckligt bra. Alltså att de har tillräckligt hög prediktiv validitet, att de träffar rätt och är säkra på att de väljer ut den kandidat de är ute efter, säger Mattias Lundberg, verksamhetschef på Stiftelsen för tillämpad psykologi som granskar tester.

Det innebär att åtta av tio tester inte är tillräckligt bra?

– Det är en korrekt matematik.

SHL:s Per Carlsson kommenterar inte det påståendet men är säker på sitt företags tester.

– Vi kommenterar inte det utan pratar mer om våra egna tester. Vi vet att vi byggt tester för att de ska fungera i arbetsrelaterade situationer. Det finns tester på marknaden som är framtagna för klinisk verksamhet, inom vård och de som är framtagna i rent forskningssyfte, som marknadsförs för sådana här ändamål. Det kanske är mindre lämpligt.

Testandet ökar och kommer att fortsätta att öka. Enligt branschen är anledningen att det är så dyrt med felrekryteringar. Risken med rekryteringstester är att man övertolkar resultaten, enligt Per Carlsson på SHL.

– Det vanligaste är kanske att man tar ett personlighetsformulär, som i grunden är en självbeskrivning, och tar det som ett test, utan att ha stor respekt för att det i grunden är individens sätt att beskriva sig själv. Man måste gå in och intervjua på ett strukturerat sätt runt de här frågorna.

Enligt Mattias Lundberg som granskar tester är det viktigt att de som använder testerna letar efter brister.

– Det viktiga budskapet att skicka till slutanvändarna, alltså kommuner, landsting och de privata företag som köper och använder sig av test, är att inta en allt mer kritisk hållning ju fler tester som kommer ut på marknaden. Det eftersom det sannolikt bland dessa test kommer att finnas de som inte alls kommer att uppfylla de krav man bör kunna ställa.

Anders Jelmin
anders.jelmin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".