Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SAS VD Mats Jansson

"Det är en befriande upplösning"

Publicerat måndag 10 mars 2008 kl 15.51
SAS vd Mats Jansson. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Efter de uppmärksammade flyghaverier förra året med flygplanet Dash Q400 så har nu SAS gjort upp med flygplanstillverkaren Bombardier.

SAS får drygt en miljard kronor i kompensation, samtidigt som SAS lägger en stororder på andra plan hos Bombardier. SAS VD Mats Jansson, anser att det här är en bra uppgörelse.

– Det är en befriande upplösning på en ganska plågsam period som var under hösten, med de operationella problemen med Q400 som vi haft sedan starten, säger han.

Vid tre tillfällen förra året råkade SAS flygplansmodell Dash Q400 ut för haverier. Händelser riskerade att allvarligt skada SAS rykte som ett tryggt och säkert bolag att resa med och därför tog SAS-ledningen under hösten beslutet att bolagets samtliga 27 Dash-plan ur trafik.

Och nu har SAS gjort upp med kanadensiska Bombardier. SAS får ekonomisk kompensation, men det kanske viktigaste handlar om förtroendet för bolaget.

Uppgörelsen innebär att SAS frias från skuld om orsaken bakom olyckorna när landningsställen gick sönder, menade SAS-chefen Mats Jansson på en presskonferens tidigare i dag.

– Att vi genom den här uppgörelsen, genom den här nivån på drygt en miljard att det bekräftar att vår uppfattning varit rätt.

En faktor som underlättat uppgörelsen är att den ingår i en större flygplansaffär. SAS förbinder sig samtidigt att köpa 27 nya plan från samma flygplanstillverkare.

En order som kan utökas med ytterligare 24 plan och totalt uppgå till hela elva miljarder kronor. Den miljard som SAS får i kompensation fungerar som en slags rabatt på de här köpen.

De nya planen är dels en jetplansmodell, dels en ny version av Dash-planen. Mats Jansson var noga med att säga att de nya Dash-planen inte har de barnsjukdomar som de gamla hade. Men ändå så väljer SAS att inte ha de nya Dash-planen i trafik i Sverige eller Danmark, där haverierna fått stor uppmärksamhet.

– I Danmark och Sverige har vi tagit hänsyn till människors oro eller att man tycker det är praktiskt jobbigt att åka med den gamla versionen av Q400, därför har vi valt att isolera de marknaderna från Q400-lanseringen, säger Mats Jansson.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".