Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luftfartsverket spår ökad flygtrafik

Publicerat måndag 10 mars 2008 kl 16.05
Antalet flygresenärer ökar.

Trots den rådande klimat-debatten kommer antalet svenskar som flyger utomlands bara att öka, spår Luftfartsverket i sina prognoser. Förra året hade landets flygplatser runt 30 miljoner passagerare, det största antalet sedan 2001.

Bara under förra månaden flög närmare 1 250 000 passagerare utomlands via Luftfartsverkets flygplatser i landet. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma månad förra året.

Och marknaden kommer fortsätta att växa. Det spår Mats Sigurdsson, som är chef för Luftfartsverket Flygmarknad, och som ser intresset för svenska resenärer från utländska flygbolag.

Ett exempel är enligt honom Nordamerika där direktavgångar från Arlanda i Stockholm nu växer med tio avgångar i veckan.

– Vi har en fantastisk bra utveckling på Nordamerika från Arlanda där vi till i sommar kommer att ha 47 avgångar i veckan direkt mellan Stockholm och Nordamerika, Säger Mats Sigurdsson.

Men många ställer sig nu frågande till hur ett statligt bolag som Luftfartsverket kan arbeta med att utöka antalet direktdestinationer utomlands när vi vet att planens koldioxidutsläpp påverkar klimatet negativt.

Men enligt Lars Rekke, generaldirektör för Luftfartsverket, är fler direktdestinationer faktiskt bra för miljön.

Efterfrågan är hög och alternativet skulle annars vara fler mellanlandningar, säger han.

– Är alternativet att åka en omväg och innefatta en landning och en start mer per resa är direktflyget bättre. Det går åt mindre bränsle och flygvägen blir kortare, säger han.

Flyget i Sverige står egentligen för en rätt liten del av landets totala utsläpp av växthusgaser procentuellt. Siffran är just nu fem procent.

Men utsläppen gör större inverkan på klimatet när den görs så högt upp i luften, menar Naturvårdsverket, som uppskattar att de fem procenten i realiteten påverkar som det dubbla, alltså tio procent.

Men problemet är egentligen inte procenten utan att antalet flygresor växer så rekordartat, säger Lars Westermark, chef på Naturvårdsverkets klimatpolicyenhet.

– Såtillvida är det korrekt att det kanske är en mindre andel av de totala utsläppen som kommer från flyget. Men ökningstakten är å andra sidan väldigt stor, så det är det snabbast ökande trafikslaget som vi vet, säger han.

Från 2011 vill EU att flyget ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Därmed sätts ett tak på hur mycket växthusgaser flyget får släppa ut och en flygbiljett kan därmed komma att bli dyrare.

Branschorganisationen Svenskt flyg där Luftfartsverket ingår med bland annat SAS, är positiva till det förslaget.

Tidigare har man varit emot nationella inskränkningar eftersom det är orättvist ur konkurrenssynpunkt, säger generaldirektör vid Luftfartsverket Lars Rekke.

– Ta till exempel att man skulle lägga skatt på flygbränsle bara i Sverige. Det skulle inte vara framgångsrikt för naturligtvis skulle de som kan tanka någon annanstans istället. Svenska flygnäringen är för handel med utsläppsrättigheter just av det skälet att det behandlar alla lika på något sätt, säger Lars Rekke.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".