Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen säger ja till Citytunneln

Publicerat torsdag 6 mars 2003 kl 15.50
Regeringen sa på torsdagen ja till ett av Sveriges största byggprojekt, Citytunneln i Malmö. Hela Citytunnelprojektet omfattar 17 km järnväg varav 6 kilometer är tunnlar under Malmö. Men innan bygget kan startas skall miljödomstolen granska projektet.
Miljöskandalen på Hallandsåsen, problemen med bygget av den nya tunnelbanan i Köpenhamn är erfarenheter som Citytunnelprojektet nu kan åka snålskjuts på. Men innan bygget kan startas skall miljödomstolen granska projektet. Regeringen ställer en rad villkor för bygget. Bland annat hur man hanterar grundvattenfrågan, buller och schaktmassor. Byggtekniken som kommer användas i Citytunneln blir i princip den samma som genom Hallandsåsen. Tunnelborrmaskin och tunnlar som är helt inklädda med täta betongelement, men berget är helt annorlunda under Malmö. – Hallandsåsen är ett mer komplext bygge, med större vattentryck, än det vi gör, säger säger Örjan Larsson projektchef för Citytunneln. Invigningen av Citytunneln har fått skjutas fram ett år till 2009 eftersom regeringsbeslutet har dröjt. Men ytterligare förseningar kan inte uteslutas eftersom det är ett högriskprojekt, även prislappen 8,8 miljarder kronor är osäker.)
Jens Ericson, Malmö
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.