Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bussbolag har brister i säkerheten

Publicerat torsdag 13 mars 2008 kl 03.00
Förare på nattbuss. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Problemen med hot och våld bot mot buss- och spårvagnsförare ökar. Ändå slarvar många buss- och trafikföretag med säkerhetsarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning.

Ann-Louise Hägg är busschaufför och facklig företrädare för bussförare i Skåne.

– Det är ett ensamarbete och man sitter där alldeles själv. Vi har ett larm, men de står inte utanför dörren för att vi trycker. Utan det tar ju en viss tid, säger Ann-Louise Hägg.

Utöver att hälften av landets buss- och trafikföretag saknar skriftliga säkerhetsrutiner, genomför endast ungefär en tredjedel av företagen regelbundna riskbedömningar gällande våld och hot i arbetsmiljön.

Hos en lika stor andel gör man inga sådana bedömningar alls.

Det visar Arbetsmiljöverkets kartläggning med anledning av det våld och de hot som allt oftare möter landets buss- och spårvagnsförare.

Framför allt handlar det om de mindre trafikföretagen, som verkar utanför tätorterna.

Det är allvarligt, säger Annelie Karlsson, regionalt skyddsombud vid Kommunal Blekinge. Många kanske tror att hot mot bussförare är ett storstadsfenomen, men det sker även på mindre orter, säger hon.

– Man tror att det inte händer på landsbygden. Det kanske händer att någon blir hotad fyra gånger en lördagskväll i Stockholm på fyra olika ställen. Här kanske det händer en gång varannan vecka, men det är en gång för mycket det också, säger Annelie Karlsson.

Ofta handlar problemen om hanteringen av kontanter. Ungefär hälften av företagen uppger för Arbetsmiljöverket att de har en hög biljettförsäljning ombord på fordonen.

Fackförbundet Kommunal har vid flera tillfällen infört så kallade skyddsstopp för kontanthantering i landet, bland annat tillfälligt i Göteborg i januari i år.

Även Arbetsmiljöverket har beslutat om liknande förbud efter rånförsök mot chaufförer.

Kontantstopp råder i dag på bussar i exempelvis Stockholm, delar av Uppsala kommun, i Linköping, Norrköping och Motala.

Problemen har funnits under väldigt lång tid, säger Lars Askerlöw, förhandlingschef vid Bussarbetsgivarna.

– Ingen har ju så att säga kunnat missa detta i branschen.

Hur kommer det sig då att det saknas regelbundna riskbedömningar i nästan en tredjedel av företagen?

- Bara för att det inte finns ett dokument eller en handling som styrker en viss typ av tänkande eller aktivitet i ett företag, innebär inte det att det saknas en medvetenhet eller ett tänk i företaget, säger Lars Askerlöw.

Ann-Louise Hägg vill se ett kontantstopp på bussarna även i Skåne.

– Jag anser att kontanthanteringen ska bort, säger hon.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".