Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Planer på etanolmackar för tung trafik

Publicerat lördag 15 mars 2008 kl 16.45
Alternativ för tung trafik.

Etanolföretaget SEKAB planerar att bygga ett nät av tankställen för långtradare och andra tunga fordon. Därmed kan etanol bli ett alternativ för tunga fordon i fjärrtrafik, som det inte har varit hittills, säger Per Carstedt som är vd för SEKAB.

– Vi började att titta på det ett halvår tillbaka och vi räknar med att vi ska kunna sätta upp ett skelett av tankställen på sju, åtta orter i landet, som skulle täcka då kanske 60-70 procent av den stora tunga trafiken som en etapp ett och det skulle kunna vara klart till låt oss säga 2010.

– Och sedan etapp två då om det är något år eller två efteråt och faktiskt möta då en väldigt stor andel av den tunga trafiken, säger Per Carstedt.

De tunga fordon, som körs på etanol i Sverige, är hittills främst kommunala fordon, som bussar och sopbilar. Fordon som kan tankas på hemmaplan.

Lastbilar behöver en annan blandning av etanol än personbilarnas E85. Och eftersom vanliga bensinstationer saknar sån lastbils-etanol, så har etanoldrift egentligen inte varit något alternativ för landsvägarnas långtradare.

Men om det nu i landet byggs ut ett nät av etanoltankställen för tunga fordon, så tror Per Carstedt att förutsättningarna ändras.

– Man måste ha flera aktörer med i ett sådan här system när man gör det här och därför annonserar vi nu till de olika aktörerna att vi kan leverera bränsle, vi kan leverera distributionssystem.

– Då måste lastbilsaktörerna säga att vi kan ta fram motorer, erbjuda fordon och då måste då användarna, alltså de stora åkerierna säga att vi är intresserade av att använda det här, säger Per Carstedt.

De tunga transporterna står för en stor och ökande del av koldioxidutsläppen. Och fordonsindustrin har hård press på sej att minska utsläppen.

Scania som sedan länge tillverkar bland annat etanolbussar, välkomnar SEKAB:s planer. Hasse Johansson är ansvarig för forskning och utveckling vid på Scania.

– Om SEKAB nu har ambitionen att etablera tillräckligt många sådana tankstationer. Då är det egentligen fritt fram för den fjärrtrafik som vi kallar den för att kunna tanka etanol på vägen när man kör mellan Stockholm och Malmö eller mellan Malmö och Göteborg.

– Då finns det ingen anledning för kunderna att inte våga köpa den här typen utav förnybara fordon.

Nu har ju etanol blivit ifrågasatt på senare tid. Varför satsar ni inte på att ha en annan typ av biobränsle som råvara?

– Den diskussionen som vi har tycker jag är bra kring etanol för man kan göra etanol på bra sätt och man kan göra etanol dåligt sätt. Det finns andra bränslen också men tillgängligheten på dem idag är inte tillräckligt bra utan etanol är det bästa alternativa bränslet eller förnybara bränslet att tillgå just idag, säger Hasse Johansson.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".