Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Självbetalning istället för kassa

Publicerat lördag 8 mars 2003 kl 12.33
På flera håll i landet erbjuder man redan små handdatorer så man själv kan registrera sina inköp innan man kommer till kassan. I Jönköping tas snart nästa tekniksteg. Då får kunderna även sköta betalningen helt själva, berättar Anette Alm-Gustavsson, chef för stormarknaden Coop Forum.
Med hjälp av en liten avläsare kan kunderna idag själva scanna av streckkoderna på varorna och plocka ner dem direkt i kassen. I en display ser man hela tiden hur mycket man handlat för, och går sedan till en specialkassa där kassörskan bara läser av summan och tar betalt. Systemet bygger alltså på kundens ärlighet, men med stickprovskontroller. Kassörskorna förvinner Tekniken används på ett tiotal platser i landet men i Jönköping kommer man alltså inom några veckor gå ett steg längre, och helt ta bort kassörskorna och låta kunder med avläsare själva betala. Kunden ska alltså lockas med att man slipper kassaköer och har bättre kontroll på inköpen. - Idag är det ju en tuff konkurrens.Priser kan vi alltid konkurrera med. Vi har varit mycket ute i Europa och världen, och det är sådana här saker som kunderna efterfrågar, säger Anette Alm-Gustavsson, på Coop Forum. Och även om en hel del kunder är tveksamma till den nya tekniken så har redan närmare 7 000 kunder anslutit sig i Jönköping, en av dem är Marianne Byström. - Jag tycker att det är jättebra. Därför man behöver inte stå i kö, och jag har mer koll på vad jag handlar, säger Marianne Byström. Känner du inte att du får göra butikens jobb? - Delvis, men jag hoppas att inte någon blir arbetslös för det, för då slutar jag, svarar hon. Ökad teknik inom handeln Coops självscanning är bara ett av de många exempel på den ökade teknikanvändning inom handeln. Nu i veckan hölls en av dagligvaruhandlens stora mäsor i Jönköping och det genomgående temat var just teknikanvändningen. En rad undersökningar spådde en snabb utveckling. För butikerna handlar det inte bara om att spara in kassörskor utan kanske snarare om att binda kunden närmare sig. Det blir lättare att samla information. Redan när kunden kommer in i butiken och checkar in sig med sitt medlemskort, så ska det på sikt gå att börja kommunicera med till exempel en dataskärm, eller som i Coops fall den lilla avläsaren.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.