Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nättidningar och utländsk tv öppnar Kina

Publicerat söndag 9 mars 2003 kl 12.28
Den stela partistyrda informationen i Kina håller på att luckras upp i långsam takt. Internet och utländska tv-kanaler ger den kinesiska publiken större möjligheter till vidgad information. Vår korrespondent har besökt Kinas mest framgångsrika internettidning och tidningskioskerna.
Beijing News Daily, Beijing Morning Post, en motsvarighet till Gula tidningen, en platsannonstidning, och långt ner på listan Folkets Dagblad. Det är några av titlar i det stora utbudet tidningar och tidskrifter som säljs vid tidningskiosken i Dong Cheng-området i centrala Peking. En av kunderna läser sällan tidningar, säger hon. – Ibland läser jag Beijing News Daily, men när jag vill veta något ser jag på CNN, säger den kinesiska kvinnan, som talar engelska med amerikansk accent. Utländsk tv är numera en möjlighet för allt flera, när parabolskogen växer på Pekings balkonger och hustak. Fyra nättidningar på kinesiska Unga kineser hittar också andra nya sätt att informera sig. I Kina finns fyra stora internettidningar som alla var och en har uppemot femtio miljoner besökare varje dag. Mest framgångsrik i den kinesiska nätnyhetsbranschen är Sohu, som etablerades för fem år sedan. Den som vill veta vad som händer i Kina och kan kinesiska kan gå in på www.sohu.com. Det finns särskilda regler och begränsningar för nättidningarna. I likhet med andra kinesiska medier måste de förbinda sig att inte sprida propaganda mot socialismen. Anställer inte journalister Sohu har inga fältreportrar och anställer inga legitimerade journalister, utan förenklar och omformar information från andra medier och nyhetsbyråer. Styrkan är ett antal någorlunda oberoende kommentatorer. 500 unga medarbetare sitter vid tangentbord, bildskärmar och telefoner. Zhou Mu är politisk kommentator på Sohu. När jag möter honom i Sohus moderna, ljusa, rymliga lokaler frågar jag om han kan rikta kritik mot kommunistpartiets ledare, som styr Kina. – Jag skriver i så fall mera konstruktivt, säger Zhou Mu. Jag ger ledarna rådet att lyssna bättre till olika sorters opinion. Just nu förekommer en rad jämförelser i västerländska medier mellan den avgående presidenten Jiang Zemin och den nye partichefen och tillträdande presidenten Hu Jintao. Skulle en sådan jämförelse kunna gå att hitta på Sohus nättidning, frågar jag Zhou Mu. – Nej, det skulle inte gå att skriva något sådant, säger Zhou. Men vi är betydligt friare än den reglerade partipressen, säger han. Vi kan vidga våra ämnen och vi kan uttrycka oss mera direkt. Det är den mest väsentliga skillnaden, hävdar han. Kan gå längre i utrikesanalyser Han pekar på att han i utrikespolitiska analyser om Irakkrisen och om Nordkorea gått betydligt längre i sina betraktelser än officiella uttalanden. Publiken är yngre och medarbetarna är yngre,det gör själva anslaget ungdomligt. Sohu är privatägt och lever på annonsintäkter. Men anställningstryggheten är större på de statliga medierna. Där har de anställda flera förmåner än vad vi har här, säger Zhou, samtidigt som han säger att jobbet är många gånger roligare på nättidningen, än i de direkt partistyrda medierna.
Lars Gunnar Erlandson, Peking
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.