Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

GM-chefen öppnar för produktionsflytt från SAAB

Publicerat tisdag 11 mars 2003 kl 07.06
Den svenska biltillverkaren SAAB går med förlust och det har länge diskuterats hur ägaren, amerikanska General Motors, ska försöka få rätsida på bolaget. Enligt chefen för General Motors, Rick Wagoner, krävs det stora neddragningar och kanske också att produktion flyttats från Sverige till USA.
Man kan säga att GM tar ett hårt grepp om ratten på SAAB Automobil och styr åt ett annat håll än förut. Det är GM-chefen Rick Wagoner som uttalar sig för branschtidningen Automotive News, och det han säger är ord och inga visor. Rick Wagoner vill ha ett dramatiskt ny affärsmodell för SAAB, och den innebär att SAAB:s varumärke ska avlägsnas från dom svenska provinsiella rötterna, som han utrycket det. Det kan vara så att GM stirrat sig blind på att försöka bevara SAAB:s varumärke, och glömt att rädda företaget, citeras Wagoner. På kort sikt betyder det att fler jobb försvinner, det talas om 800 till under mars månad, och att ett skift försvinner vid fabriken i Trollhättan. Sammanlagt ska 1 400 jobb bort, och det motsvarar 14 procent av de anställda. SAAB sänker lönsamhetsmålet från 140 000 till 130 000 bilar per år. Problemen med SAAB är enligt GM-chefen att SAAB:s utvecklingskostnader är dubbelt så höga som i andra GM-divisioner. Rekonstruktionsprogrammet som har sjösatts kallas Viggen, och syftar till att infoga SAAB:s självständiga produktutveckling i Opel, ett annat av de många varumärken som ingår i GM. Långsiktigt blir förändringen ännu större för SAAB, enligt GM:s VD. SAAB sålde nämligen endast 38 000 bilar i USA förra året, jämfört med SAAB:s bästa USA-år hittills, som var 1986, då man nådde 48 000 sålda bilar. Nu flaggar Rick Wagoner för en radikal förändring av produktionen. SAAB är mycket känslig för förändringar i valutakurserna, säger han, och det är ingen bra långsiktig lösning att bygga bilar i ett valutaområde och sälja i ett annat. Och vi har idéer om hur det där ska lösas, säger Rick Wagoner. Till exempel är det inte nödvändigt att SAAB utvecklar produkter för alla marknader. SAAB-bilar som ska säljas i USA kan mycket väl tillverkas i USA, säger GM-VD:n, och SAAB-bilar som säljs i Europa kan tillverkas i Europa. Om det finns speciella SAAB-bilar som passar i USA, kan dom mycket väl komma att produceras i USA. Det finns många möjligheter, enligt GM-chefen. Han säger det inte rakt ut, men en av SAAB:s verkliga storsäljare, cabrioletmodellen av 9-3, passar perfekt i soliga Kalifornien. Och just i det segmentet är SAAB också verkligt framgångsrik. En SAAB tillverkad i USA för amerikaner, det är vad det handlar om.
Tommy Fredriksson, ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.