Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bakläxa för regeringen om förbud mot alkoholreklam

Publicerat tisdag 11 mars 2003 kl 12.05
Regeringens snabbehandling av alkoholreklamens vara eller inte vara i svenska tidningar har gått för fort. Det anser lagrådet, som underkänner regeringens förslag om förbud mot reklam för starkare alkoholdrycker.
I början av februari kom en dom i marknadsdomstolen som väckte mycket uppseende. Sveriges förbud mot alkoholreklam i tidningar strider mot EU:s konkurrensregler, konstaterade domstolen Förbud med hänvisning till folkhälsan Den politiska reaktionen blev snabb. Alla riksdagspartier, utom moderaterna, enades på bara ett par veckor om att ändra lagen, så att åtminstone reklam för starkare spritdrycker också i framtiden skulle vara förbjudet. Detta med hänvisning till folkhälsan. Regeringen förslag innebär att det även i fortsättningen ska vara förbjudet att göra reklam för alla alkoholdrycker, starkare än 15 volymprocent. Förslaget om reklamförbudet har gått på remiss till lagrådet - de höga jurister som granskar alla nya lagförslag, innan riksdagen röstar om dem. Lagrådet lade på tisdagsförmiddagen fram sin syn på förslaget och den är skarpt kritisk. Enligt lagrådet är förslaget till alkoholförbud så dåligt berett, att det helt enkelt inte är godtagbart. Inte lyssnat på kritiken Lagrådet skriver att regeringen inte har gjort någon utredning eller närmare analys till grund för sitt förslag. Bara sammanlagt omkring tio myndigheter och organisationer har fått möjlighet att yttra sig om alkoholreklamen i tidningar. Alla utom en har haft kritiska synpunkter på förslaget. Regeringen har inte heller kunnat motivera varför gränsen för alkoholreklamen ska sättas vid just 15 volymprocent, skriver lagrådet. Just 15 procent skulle nämligen komma att slå orättvist mot till exempel vissa viner och sherrysorter, som ligger precis ovanför den gränsen. Regeringen vill ha ett snabbt förbud Frågan är nu vad lagrådets kritik kommer att ha för betydelse - om regeringen ändrar på sitt reklamförslag och när riksdagen kan rösta om det. Biträdande socialminister Morgan Johansson vill att en ny lag om alkoholreklam ska kunna börja gälla redan i maj.
Clara Tesch
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.