Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

HM öppnar butik i Italien

Publicerat tisdag 11 mars 2003 kl 18.05
Hennes & Mauritz skall öppna sin första butik i Italien. I Milano togs beskedet emot med entusiasm.
– Äntligen, utbrast Valeria Vantaggi som jobbar på modetidningen D som i Donna. Hon berättade att nu slipper milanesiskorna passa på när en vänninna åker till Chiasso eller till Lugano i Schweiz för att handla. Där har HM sedan länge egna butiker och de har varit välbesökta av folk från hela Norditalien. Men man kan ju undra hur någon vågar sticka in näsan i det getingbo som är italiensk modeindustri. Milano är huvudcentrum i en industri som svarar för bortemot 20 procent av den totala italienska exporten. Mode stor italiensk bransch Italien säljer mode för nästan 500 miljarder kronor till utlandet och man gör det med namn som Armani, Krizia eller Versace och tusentals andra mindre firmor som kämpar på i en verkligt tuff konkurrens. Men det här tror inte Elena Cimarosti, också hon på D, är något hinder för HM. - De har en trevlig stil, både casual och praktisk, förklarar hon och pekar också på den enastående succe som HM:s spanska konkurrent Zara haft med sin första butik i Milano. Hon får medhåll av svenska Exportrådets chef i Milano, Maria Persson, som menar att just HM:s sortiment är en nisch som saknas i det italienska utbudet.
Åke Malm, Rom

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.