Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Transporterna på järnväg växer i Sverige

Publicerat tisdag 15 april 2008 kl 07.15
Foto: Daniel Rundqvist/SR.

Klimatdebatten har ökat intresset för att frakta gods på järnväg. Under förra året slogs rekord enligt Banverket, och nu börjar det bli trångt på spåren. I Nässjö planeras just nu för en styckegodsterminal för järnväg, den första i landet.

– Här är järnvägsspåren och precis på andra sidan kommer vi att bygga rangeringsytor, en terminalbyggnad och en centrallagerbyggnad, säger Pontus Carme, vd för bolaget bakom satsningen.

Vad är det som gör att ni vågar er på den här satsningen?

– Det allmänna intresset av att hantera gods mer miljövänligt och då framför allt med järnväg. Det märker vi väldigt tydligt, mycket kundförfrågningar och väldigt stort intresse bland aktörer och kunder.

Intill Södra stambanan är skogen nu röjd för den stora terminal där företag ska kunna lämna in gods som ska skickas vidare på järnväg. Intill finns redan en containerterminal och även posten lastar på tåg här. Just styckegods har varit svårt att skicka med tåg förut, men Pontus Carme ser helt nya möjligheter nu.

– Jag tror det har med allmänna miljömedvetandet, utökningen av lastbilstransporter, vikten av logistikfrågor har gjort att nu är det läge att titta på detta. 

Enligt Banverkets siffror så har godstransporterna på järnväg ökat med 24 procent de senaste tio åren, i och för sig från en ganska låg nivå, men betydligt bättre än väntat, och även om 2007 års siffror inte är helt klara än, så rör det sig om rekordnivåer.

– Dels spelar självklart miljödebatten järnvägen i händerna som ett miljövänligt transportmedel, men sedan har ju järnvägen också förbättrat sig, blivit effektivare både ur infrastrukturperspektiv och det har kommit flera operatörer som är skickliga på att utveckla trafiken, säger Mikael Eriksson som är marknadschef på Banverket.

Det är delvis nya områden som väljer att transportera gods på järnvägen idag?

– Vi ser ju att det växer starkt på segment som inte var traditionellt järnväg tidigare, högvärdigt gods, handel och den typen av produkter, är allt mer intressant att transportera på järnvägen.

Fortfarande körs ändå den klart största delen av godset med lastbil. Järnväg har ansetts krångligt och dyrt om man inte har stora volymer och egna spår, men satsningar pågår nu på flera håll i landet, bland annat planeras en rad nya terminaler som ska göra det enklare att välja tåget.

Samtidigt har även persontågstrafiken ökat kraftigt och problemet idag är att få spåren att räcka till för ytterligare trafikökningar, framför allt kring storstäderna.

– Vi behöver kapacitetstillskott på ganska många håll i landet, för att kunna köra tåg på de tider när kunderna vill. Vi väntar med spänning på att regeringen ska komma med sin infrastrukturproposition till hösten och får vi riktlinjer för fortsatt arbete och vilka satsningsområden vi kan förväntas få, säger Mikael Eriksson på Banverket. 

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@se.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".