Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kartor har blivit en miljardindustri

Publicerat torsdag 17 april 2008 kl 05.30
Gps-navigator.

Nya tekniska förutsättningar som till exempel gps gör att den digitala kartbranschen växer rekordsnabbt och företag ser nu nya möjligheter att utveckla framtidens kartor.

– Den privata användningen har fullkomligt exploderat. Det handlar om ökningar på hundratals procent varje år, säger Patrik Ottosson, ordförande för kartografiska sällskapet.

Gps-navigering i bilen var för några år sedan nästan science fiction. I dag höjer ingen på ögonbrynen för en digital karttjänst som talar om vart och hur du ska köra.

På datorn kan man via sökmotorer hitta satellitbilder över vilken stad som helst. Det går till och med att se husen på gatorna, bara med några lätta tryck på tangentbordet.

Kartor har blivit en stor affär i takt med att den tekniska utvecklingen går framåt. Den utvecklingen drivs inte längre på främst av myndigheter. Storföretagen inom telekom, navigering och sökmotorbranschen har hakat på och storsatsar för att hitta nästa stora navigeringsprodukter.

– Företagen som finns runt det här kommer att bygga mer och mer tillämpningar, både mot professionella användare, men också mot privatanvändare. Det vi har sett, framför allt under 2007, med navigationssystem, det är bara början på något riktigt stort, säger Patrik Ottosson.

Vad är framtidens digitala kartprodukt?

– Det man sett hittills är väldigt mycket tvådimensionella kartor, men framtiden är att man ska kunna vandra runt i de här städerna eller på landsbygden tredimensionellt. Framför allt ska man koppla mer former av information till kartan så man hittar till ställen. Det är ofta det man måste veta.

Det kommer handlar mycket om kartor som går att bära med sig, exempelvis i mobiltelefonen. Ett av de företag som gett sig in i kartutveckling är mobiltelefoniföretaget Nokia. Christophe Joyau som är tjänstansvarig för Skandinavien ser vinstmöjligheter med det här.

– Många av de här funktionerna kommer att vara gratis men en del tjänster kommer man att få köpa och en del kommer man att få genom att titta på reklam. Så det blir för användaren att välja om man vill köpa, titta på reklam eller att bara använda basfunktionerna.

Anna Eriksson
anna.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".