Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 20 april

Publicerat söndag 20 april 2008 kl 11.14

Blev den omfattande svenska it-satsningen i skolan och målet med datorer åt alla skolbarn en rejäl flopp? Har miljarder i tekniksatsning gått ut över faktisk kunskapsinhämtning och också över läsning och kritiskt tänkande?

Statsvetaren Patrik Hall avslöjar i tidskriften Forskning och Framsteg sin utvärdering av det nationella projektet it i skolan. Hans sammanfattning är hård : studenterna plagierar i stor omfattning andras texter på nätet samtidigt som de allt mer sällan orkar ta sig igenom böcker. Tjusiga power point-framställningar kompenserar för grupparbeten. Den stora it-satsningen i skolan under 2000-talets inledning har troligen äventyrat förmågan att lära sig läsa och tänka kritiskt.

Ministrar och ledande skolbyråkrater sjösatte sin storstilade it-satsning på skolan med föreställningen att infoteknologin skulle ge ett nytt sätt att se på lärande. Istället har elever ofta sökt den snabbaste informationen utan att ens notera källorna bakom uppgifterna,skriver Hall, vars utvärdering har finansierats av Vetenskapsrådet.

Det var tidigare skolministern Ylva Johansson med statssekreterare som efter 1990-talets nedskärningar ville ge en mer modern och positiv image åt den problemfyllda och negativa bilden av svensk skola, skriver Hall. Skolan skulle med it-miljarderna ges sken av modernitet och framtid. Lärare som följde satsningens kurser fick som morot en egen bärbar dator. Vad satsningen konkret skulle åstadkomma var egentligen oklart : Skolverket dömde ut satsningen och en erfaren skolutredare som Hall i sin studie intervjuat säger sig aldrig ha förstått vad ”it-baserad pedagogik” egentligen är. De statliga styrdokumenten har inte heller gett någon närmare information i saken. Dessa dokument är på en gång ”optimistiska och luddiga”, skriver Hall.

Efter det socialdemokratiska förslaget tog riksdagen beslutet om 1.6 miljarder till satsningen. Moderaterna ville för sin del fördubbla summan till över 3 miljarder.

Vad som från vissa håll kallades ett ”gigantiskt projekt” har satt mycket små spår i skolornas verksamhet, skriver Peter Hall. Kritiska lärare säger i intervjuer att det mest påtagliga kanske var de privata bärbara datorer som lärarna alltså fick, men i regel behöll hemma, bland annat på grund av stöldrisken. En del av it-utrustningen som gick ut still skolorna har också blivit stulen. Eleverna i de undersökta skolorna har alltså också i betydlig omfattning ägnat sig åt att plagiera andras texter från nätet och att göra tekniskt snygga presentationer mer än kunskapsprestationer.

Visionerna om skolans it-revolution var ståtliga : klassrummets gräns mot världen skulle rivas och elever och lärare skulle bilda nätverk. Visionen var nog mest politisk retorik, finner Hall och det ivriga IT-plagierandet tycks ingen ansvarig idag våga ta i.

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".