Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Antalet skolbränder fördubblat på tio år

Publicerat fredag 18 april 2008 kl 10.59
Göteborg har drabbats av många skolbränder. Arkivfoto: Niklas Larsson/Scanpix.

Antalet anlagda bränder på svenska skolor har fördubblats på tio år. Under torsdagen uppmärksammades problemet vid ett nationellt seminarium om skolbränder i Karlstad.

– Det är ett riktigt stort problem, framför allt att det är många skolor som brinner och att det brinner mer och mer under de senaste åren, säger Björn Albinsson, brandingenjör på Räddningsverket.

Bränder i skolor kostar kommunerna runt 500 miljoner kronor per år. Totalt fick landets räddningstjänster rycka ut till över 500 skolbränder år 2006. Hälften av dem, 257 stycken, bedömdes vara anlagda.

– Dels är det ett bekymmer när skolan brinner upp och försvinner, men vår statistik visar också att det brinner flest gånger under lektionstid på dagarna, säger Björn Albinsson.

De riktigt förödande anlagda skolbränderna inträffar dock på nattetid, men antalet anlagda bränder är alltså i särklass störst mitt på dagen, till exempel kan det vara elever som tänder eld i papperskorgar.

Fyra län var helt förskonade från bränder i skolor 2007, medan Göteborgsområdet däremot har drabbats särskilt hårt av anlagda skolbränder.

Mycket beroende på det har man i Göteborg under vintern byggt en ny form av prototypskola. Nya Emmaskolan är tänkt att bättre stå emot anlagda bränder och annan vandalisering. Den är robust byggd i tegel, med stål runt fönster och dörrar och minimalt med brandfarligt material inomhus. Man har även förberett för kameraövervakning på skolan.

På centralorganisationen för Sveriges elevråd menar ordföranden Mikael Grenefalk att de många bränderna under skoltid mycket beror på att skolor mest ses som en plats för kunskapsinhämtning. Vuxenvärlden glömmer ofta att skolan till stor del är en social arena för eleverna, säger han.

– Det finns för lite att göra på raster och för få platser att samlas på och det skapar en viss rastlöshet och det tror jag kan leda till att man gör saker som man inte borde göra. Man fördriver tiden med att till exempel, i värsta fall, starta en brand.

Vad ska man göra åt det?

– Man ser till att eleverna kommer till en skola som är utrustad med det som behövs, som är snyggt städad och renoverad så att man känner att man som elev är viktig och att man investerar i skolan. Att skolan inte bara är en rastplats man lämnats på.

Jens Möller, Göteborg
jens.moller@sr.se

Freja Erdmann Hellgren, SR Värmland
radio.varmland@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".