Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sven-Erik Alhem:

Reglerna om båtfärger är för luddiga

Publicerat fredag 18 april 2008 kl 15.47
1 av 2
Får inte använda kopparfärg.
2 av 2
Tommy Wikstrand. Foto: Anna-Karin Ivarsson/SR.

Förbudet mot båtbottenfärger får stark kritik av överåklagare Sven-Erik Alhem, chef för miljöfrågorna inom åklagarväsendet. Förbudet är otydligt och det är ett problem för rättsmedvetandet anser överåklagare Alhem.

– Det är olyckligt när man har luddiga straffbestämmelser för om det finns ett alltför stort utrymme att komma undan genom att uppge någonting leder det lätt till att det blir för stora bevissvårigheter. Det i sin tur leder till att man hamnar i bevissvårigheter när det inte är fråga om väldigt allvarliga brott där man kan lägga ner all möjlig möda på att kriminaltekniskt fastställa till exempel burkens ålder. Det är inte bra, säger Sven-Erik Alhem.

Varför inte det?

– Om man har straffbestämmelser som inte har någon enkel tillämpning är det kanske bättre att utforma straffbestämmelsen på något annat sätt.

Vilket sätt skulle det kunna vara i det här fallet?

– Enda framkomliga möjligheten torde väl vara att men helt enkelt låter miljöhänsynen träda i främsta ledet och helt enkelt totalförbjuda vissa färger.

...och att den som redan har en påmålad båt tvingas ta bort färgen helt enkelt och ersätta den med något annat?

– Ja.

Sven-Erik Alhem är chef för miljöfrågorna inom åklagarväsendet där man inte känner till något fall där en privatperson anmälts på grund av otillåten båtbottenfärganvändning.

På Västkusten får fritidsbåtägaren använda bottenfärg med koppar i. Men man får inte använda den på ostkusten.

Men om man köpt burkarna innan förbudet trädde i kraft så är det okej att använda upp dem.

Den som köper färg i icke-EU-landet Norge, färg förbjuden i Sverige, och tar den över gränsen bryter mot en paragraf i miljöbalken. Men om den förbjudna färgen köps till exempel på Åland, inom EU alltså, är det okej att ta den till Sverige. Men användandet av nyinköpt förbjuden färg är förbjudet.

Tommy Wikstrand är färggrossist i Stockholm. På en hylla står de tillåtna ostkustfärgerna. På en annan de förbjudna men ack så attraktiva bottenfärgerna med koppar i som många anser vara bättre än de miljövänligare.

Wikstrand får sälja dem om de ska användas till fartyg i yrkestrafik. Det har hänt att han blivit lurad, att en person fått med sig en burk förbjuden färg efter att ha utgett sig för vara anställd på ett varv, med sedan vid faktureringen har det visat sig att ingen på varvet känner till personen.

– Ja, det har hänt ett par gånger att vi inte har fått betalt av varvet på grund av att det är någon som har utgett sig för att vara en som de inte är. Numera begär vi en rekvisition från varvet när det kommer sådan person, säger Tommy Wikstrand.

Anna-Karin Ivarsson
anna-karin.ivarsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".