Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk export till Sydamerika ökar

Publicerat måndag 5 maj 2008 kl 07.40

I skuggan av fokuset på Asien är Sydamerika en marknad som växer och den regionala ekonomin går på högvarv. Höga råvarupriser och politisk stabilitet gynnar svenska företag som etablerar sig och expanderar i allt fler länder på kontinenten.

En presentationsvideo för svensk-brasilianska handelskammaren i Sao Paulo berättar om det gynnsamma företagsklimatet i Brasilien, som får en ständig ström av svenska företag att starta dotterbolag där och redan etablerade företag att expandera.

Exporten har mer än fördubblats i de tre största länderna Argentina, Brasilien och Colombia på bara fem år, och förväntas stiga ytterligare.

Jonas Sjöbom är vd för svensk-brasilianska handelskammaren.

– Naturresurserna tar aldrig slut. Det finns en solfjäder av naturresurser i Brasilien som ingen annan plats på jorden.

Ett företag som nyligen etablerat sig i Brasilien är Flexlink, som arbetar med produktionslogistik. De har nyligen öppnat två lokalkontor och planerar att expandera ytterligare i fler sydamerikanska länder på sikt.

Klas Alander är informationschef och menar att den politiska stabiliteten har bidragit till att svenska företag nu i högre grad än förut vågar satsa i regionen.

– För det första har man på något sätt fått en ökad och ganska god politisk stabilitet och fått ordning på det gamla inflationsspöket och därmed fått igång sina ekonomier. Då sker det industrialisering och investeringar i länderna och det passar svensk industri väldigt bra, säger Klas Alander.

Exportrådet bedömer att svensk export till Sydamerika kommer att öka med 13 procent under 2008, vid sidan av Mellanöstern den snabbast växande marknaden, vilket kan jämföras med den tioprocentiga ökningen i Asien.

Mauro Gozzo, chefsekonom på Exportrådet säger att svensk industri generellt går bättre i utvecklingsländer.

– Sverige har väldigt mycket att erbjuda när det gäller infrastruktursatsningar, vi brukar ha lite svårare när länderna har kommit lite längre i utvecklingen och infrastrukturen ligger på plats och det är konsumtionsmarknaden som expanderar. Då brukar vi tappa lite marknadsandelar och det är det som vi ser i Asien på flera håll nu. 

Lotten Collin
lotten.collin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".