Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Äldre cyklister lever farligast

Publicerat fredag 2 maj 2008 kl 14.58
Cyklister sårbara i trafiken.

Cyklister är bland de mest oskyddade i trafiken. Förra året omkom 33 cyklister och hälften av dem var över 60 år, visar ny statistik. Många av de äldre använder inte cykelhjälm.

– Nej, tyvärr har det inte blivit av. Jag tycker att det har gått så bra så jag har inte brytt mig om att skaffa någon hjälm. Det har aldrig hänt något på 70 år, så det har inte blivit av helt enkelt. Men jag håller med om att man borde ha det, säger 77-årige Karl-Erik Karlsson som aldrig bär cykelhjälm.

Det är ganska många som skadas i cykelolyckor som är över 60 år och inte har hjälm?

– Ja, men de har inte lärt sig att hantera cykeln på rätt sätt. Det gäller ju framför allt att cykla bra och inte utsätta sig för faror. Men det är klart, är man illa ute är det bra att ha en hjälm. Jag får väl skaffa en, säger Karl-Erik Karlsson.

– Jag heter Kerstin Wangström.

Hjälm?

– Alltid så gott som hjälm.

När du ser andra som inte har hjälm, som är äldre, vad tänker du då?

– Ja, jag tycker att de ska hjälm för de kan få ångra det, om det händer någonting, säger Kerstin Wangström.

Ungefär var fjärde cyklist använder hjälm, och det är mest vanligt i Stockholm. Men det är bara barn som måste ha hjälm. Av de 33 cyklister som dog i trafiken, saknade de allra flesta hjälm. Varannan var över 60 år. Thomas Lekander, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket, säger att det finns goda skäl att bära cykelhjälm. 

– Speciellt när det är äldre personer som kanske har svårt att hålla balansen på cykel, kanske på ojämn väg, är det väldigt lätt att köra omkull. Då kan hjälmen skydda skallen väldigt väl från svåra skador. Och framför allt när det gäller äldre där reflexerna kanske inte fungerar lika bra som hos yngre så är det tyvärr skallen många gånger som får ta den värsta smällen, säger Thomas Lekander.

Även om fler cyklister omkom i fjol än året före, så har antalet legat under 50 sen 1998.  På 70-talet dog över 100 cyklister årligen.

– Den gynnsamma utvecklingen är en kombination av att vi har separerat cykeltrafik från biltrafik på ett medvetet sätt de senaste 25-30 åren och att vi har fått en ökad användning av hjälm, det är de viktigaste förklaringarna, säger Thomas Lekander på Vägverket.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Peter Olsson, Jönköping
peter.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".