Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig hjälp till elever i behov av stöd

Publicerat söndag 4 maj 2008 kl 16.30
Bristande stöd kritiseras.

Det kommer kritik mot att så få elevassistenter har utbildats för uppdraget att hjälpa barn som behöver särskilt stöd i skolan. Knappt en av fem har en utbildning utöver gymnasiet, visar en granskning som P1-programmet Kaliber har gjort.

En av kritikerna är barn- och elevombudet Lars Arrhenius.

– Om man nu ska hjälpa ett barn med stödbehov går man ju in i en situation som är svår att lösa. Då krävs det att man verkligen har förutsättningar att lösa den situationen. Får man inte de förutsättningarna då kommer man inte att klara av det, så enkelt är det, säger Lars Arrhenius.

Skollagen säger att alla barn, så långt det är möjligt ska gå i vanlig skola. Det innebär att skolan har en skyldighet att ge stöd och anpassa undervisningen efter varje elevs behov.

Kaliber har pratat med de tre största förbunden som samlar barn med olika typer av funktionsnedsättningar: Riksförbundet Attention, Riksförbundet för rörelsehindrade barn och Riksföreningen Autism. De tycker inte att skolan klarar den här uppgiften.

Riksföreningen Autism har gjort en enkät bland 1 000 föräldrar som har barn med autism i grundskolan. Den fråga som tveklöst oroade flest föräldrar var skolpersonalens bristande kompetens.

De tre förbunden efterlyser nationella riktlinjer för vad en elevassistent minst bör ha för utbildning.

– Det finns ju ett svenskt uttryck som säger att det är som en blind leder en blind. Därför att barnen och läraren är rådlösa, säger Ann-Kristin Sandberg, ordförande i Riksförbundet Attention.

– Det har barnet hänger inte med. Det lär sig inte på samma sätt som andra, vad ska vi göra? Då kopplar man in en resurs som inte heller vet samtidigt som föräldrarna vrider händerna för att det inte går något bra i skolan, säger Ann-Kristin Sandberg.

Skolverket har sett stora brister i skolans stöd till barn med särskilda behov. Bristerna gäller kunskapsnivån hos personalen, att utredningarna av eleverna inte lever upp till kraven och att man inte utvärderar om stödet verkligen fungerar. Ett av fem barn i behov av stöd får inte heller den hjälp som man har rätt till.

Åsa Fredricsson är mamma till Rasmus, som har inlärningssvårigheter. Hon slogs i flera år förgäves för att få stöd till sin son.

– Man är inte van att bli vänligt bemött och när jag ringde och förklarade läget satt jag med telefon och kände att nu kommer jag med ett problem. Jag kände mig som att jag kom med sopor, och sa ta hand om dem, säger Åsa Fredricsson.

Sofia Klemming, P1 Kaliber 
sofia.klemming@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".