Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Promillegräns på sjön dröjer

Publicerat måndag 24 mars 2003 kl 14.43
Inte heller i år kommer det att bli någon skärpning av sjöfyllerlagen innan sommarsäsongen som det var tänkt. Justitiedepartementet har svårt att lösa hur en promillegräns på sjön ska fungera.
– Det är inte realistiskt att lägga fram ett förslag nu under våren. Det blir tidigast i höst, säger Gunilla Berglund, sakkunnig på Justitiedepartementet. Så det kan bli aktuellt först till nästa båtsäsong? – Ja, det är en ganska komplicerad fråga och det är det som tar tid. Redan innan förra sommaren var det tänkt att en ny sjöfyllerilag skulle börja gälla. Max 0,2 promille i blodet, annars kan en båtförare straffas för sjöfylleri. Idag får nämligen polisen avgöra från fall till fall om någon varit för berusad på sjön. Nu lag tidigast i höst Men lagstiftingen har dragit ut på tiden och nu står det klart att det inte blir nån skärpning av sjölfyllerilagen förrän tidigast i höst, när båtsäsongen är över. Förslag om lokala regler fick kritik Först ville departementet att reglerna bara skulle gälla vissa farleder och hamnar. Men det förslaget blev hårt kritiserat eftersom det skulle bli svårt att avgöra exakt var sjöfyllerilagen gäller. Storlek och motorstyrka avgör Istället tittar man nu på om båtarnas storlek eller motorstyrka för att avgöra vilka som omfattas av promillegränsen. Dessutom ska det inte bara bli den som styr en båt som kan åka dit för sjöfylleri. Reglerna ska också gälla andra på båten, frågan är bara vilka. Längre tid än planerat Hur som helst tar det här längre tid än planerat. Och därför kommer inte sjöpolisen att ha nån promillegräns att utgå från den här sommaren heller. Dan Östman jobbar på Sjöpolisen i Stockholms län: – Naturligtvis tycker vi att det är ledsamt att man inte kommer till skott med det här. Det kan ju komma en sommar där vi får ett antal olyckor som beror på att man kör berusad med båten. Bedömningen hade varit betydligt enklare för vår del om det hade funnits en promillegräns, säger Dan Östman.
Daniel Velasco, Radio Stockholm
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.