Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Väg förbi Stockholm strider mot miljömål

Publicerat söndag 1 juni 2008 kl 03.00
Demonstration mot Förbifart Stockholm utanför Stockholms stadshus i april. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

Vägverkets ansökan om en ny vägförbindelse, den så kallade Förbifart Stockholm, lämnades till regeringen för en vecka sedan. Men Naturvårdsverket anser att förslaget strider mot flera av Sveriges miljömål. I en skrivelse till regeringen kräver verket att alternativ ska utredas innan regeringen fattar beslut i frågan.

– Vi vill att regeringen ska se till att få ett uppdrag, både Vägverket, Banverket, SIKA, Länstyrelsen och övriga berörda, att utreda ett bredare alternativ.

Betyder det att ni anser att regeringen inte ska fatta något beslut i det här ärendet innan det här alternativet är utrett?

– Ja, det är vår uppfattning att underlaget är bristande, och regeringen bör se till att det här underlaget kompletteras.

Naturvårdsverket anser att Förbifart Stockholm inte är förenligt med Miljöbalkens bestämmelser, och de miljökvalitetsmål som har antagits av riksdagen.

Projektet kommer att generera kraftigt ökade utsläpp av växthusgaser och partiklar. Vägbygget kommer också att påverka skyddade Natura 2000-områden och kulturmiljöer negativt.

Det är ett problem att Förbifart Stockholm har utformats som enbart ett vägprojekt, menar Kyriakos Zachariadis.

– Förbifart Stockholm, utgångspunkten till det var ju att bygga en väg. De klimatkraven är så pass viktiga, så att vi måste se till att det blir en bredare grund för att kunna lösa tranportproblemen. Det är inte bara vägar som ska byggas, om det finns ett alternativ så ska det fram, säger Kyriakos Zachariadis.

Det så kallade ”kombinationsalternativet” har ratats av Vägverket, men det bör nu utredas mer i detalj, kräver Naturvårdsverket. Då måste också Banverket in i bilden.

Det alternativet bygger på både väg och järnväg och en satsning på kollektivtrafik, och skulle ge betydligt lägre utsläpp.

Förbifart Stockholm är tänkt att avlasta trafiken genom Stockholm i nord-sydlig riktning. Projektet beräknas kosta 25 miljarder kronor.

– Det är så stora summor som det handlar om. Om Förbifart Stockholm byggs, som Vägverket vill i det här fallet, så måste pengar tas ifrån något annat eller andra projekt. Vad kan vi göra så både de transportpolitiska målen och miljökvalitetsmålet och inte minst klimatmålet nås? Även transportsektorn måste bidra för att målen ska nås, säger Kyriakos Zachariadis, handläggare på Naturvårdsverket.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".