Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
EU:s klimatmål

Krafttag mot transporterna behövs

Publicerat fredag 30 maj 2008 kl 12.53

Om EU ska nå sina klimatmål att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent till 2020 då bör man inrikta sig på att reformera energisektorn, satsa på ny teknik och vidta kraftiga åtgärder i transportsektorn. Det anser det statliga Institutet för tillväxtpolitiska studier, ITPS.

I en ny rapport om klimat och ekonomi anser rapportförfattarna att energisektorn ska tas bort från utsläppshandeln, eftersom den inte är tillräckligt effektiv.

– Vi bedömer att det är mer rimligt att hålla industrin inom utsläppshandelssystemet. I och med att energisektorn är i ett sådant enormt behov av omställning kommer det att kräva så stora resurser att ställa om och bedömer vi att den måste handskas med i särskild ordning, säger chefsekonom Sandro Scocco.

Rapportförfattarna är över huvud taget skeptiska till värdet av utsläppshandeln, som omhuldas starkt inom EU.

– Utsläppshandeln kan vara ett komplement till andra insatser men de huvudsakliga lösningarna på klimatproblematiken måste ligga på investeringar, teknikutveckling och storskalig implementering av teknik som vi redan har. Vi måste se till att vi klarar av att ställa om våra egna ekonomier mot ett mer klimatvänligt ekonomiskt system.

Förutom omställning av energiproduktionen inom EU måste det till drastiska åtgärder för transporterna, både vad gäller bränsleförbrukning och överflyttning av trafik från väg till järnväg och annan kollektivtrafik.

– Det måste krävas väldigt stora omställningar på sikt. Vi har räknat ut att vi behöver föra över hälften av persontransporterna liksom godstransporterna till miljövänligare alternativ, säger Eva Alfredsson, analytiker på ITPS.

EU planerar ju ett tak på max 120 gram koldioxid per kilometer i nya bilar. Men man skulle behöva komma ner till 70 gram per kilometer för att klimatmålet ska nås, säger Eva Alfredsson.

– Det är det som krävs. Om vi inte satsar på att på sikt få den typen av omställning inom transportsektorn så är det andra sektorer som kommer att vara tvungna att i stället dra ner mycket mer.

Ni utgår från att man ska kunna ha tillväxt och ändå uppnå klimatmålen men är det realistiskt?

– Det är det om man vidtar rätt åtgärder i rätt tid. Det vi pekar på är att det är inom transportsektorn och energisektorn som vi måste lösa problemen. Det finns id ag rtekniker som faktiskt kan lösa detta, säger Sandro Scocco.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".