Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyköpings avtal med Ryanair kritiseras

Publicerat torsdag 3 april 2003 kl 06.59
Nyköping kommun har beslutat att köpa reklam på irländska Ryanairs flygplan för 55 miljoner kronor. Det här är ett avtal som fått mycket kritik i Nyköping - det finns dom som anser att dom satsade reklampengarna kan få oönskade konsekvenser.
Nyköpings kommun ska placeras på kartan så att folk flyttar till kommunen. Ungefär så resonerar delar av socialdemokraterna i Nyköping, som beslutet att avsätta 55 miljoner kronor under en 10-års period till reklam. Hela oppositionen var emot. Och det är alltså flygbolaget Ryanair som ska agera reklampelare. Kommunens budskap ska marknadsföras på Ryanairs flygplan, i deras annonser och på deras hemsida. Men reklamen kan komma att få motsatt effekt eftersom Ryanair själv har en något skamfilat rykte, enligt det brittiska kvalitetsmätningsföretaget Skytrax. Där gav resenärerna bolaget bottenbetyg för sin service och har fått hård kritik för missvisande annonser. Att bli sammankopplat med sånt är dåligt för kommunen säger varumärkesstrategen Johan Ekelin. Avtalet mellan Ryanair och Nyköpings kommun kom till stånd utan sedvanlig upphandling. Och den faktorn retar upp flera flygbolagschefer både i Sverige och i Danmark. Bland kritikerna finns Johnni Overbye, VD vid danska Sterling.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.