Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 8 juni

Publicerat söndag 8 juni 2008 kl 10.00

I dagens mediesamhälle blir journalisternas roll allt viktigare. Journalister blir alltmer tyckare och tolkare. Men kanske är perspektiven ibland inskränkta - mediefolket trängs allt mer i storstädernas trendiga stadsdelar och risken är att verklighetsbilden blir därefter.

”Här bor journalisterna” hette en rapport för en tid sen från Medieinstitutet Simo. Där framgick att journalistkollektivet i landet på flera sätt avviker från den medelsvenska profilen. I Stockholms län bor hela 42 procent av landets journalister, men bara 21 procent av svenska folket. Rapportförfattaren Kerstin Ekberg finner att journalisterna påfallande ofta bor i innerstadsdelar av statuskaraktär, dock sällan i de burgnaste villaförstäderna, mycket sällan i den invandrartäta så kallade allmännyttans områden.

Författaren konstaterar att journalisternas sociala status har ökat, med längre utbildning. Journalistkåren har blivit alltmer en akademikergrupp i status och har också alltmer föräldrar med akademisk bakgrund. Yrkesgruppen har rört sig uppåt i den sociala hierarkin. Ändå skiljer sig kårens politiska sympatier från snittbefolkningens genom att nästan 60 procent vänsterröstar medan allmänhetens siffra är knappt 50 procent. Bara var tionde journalist är moderat men var fjärde svensk.

Med mediefolket starkt koncentrerat till de stora innerstäderna är det inte konstigt att såväl det mer glest befolkade Sverige som de så kallade missgynnade förorterna hamnar i medieskugga, antyder rapportförfattaren. Och trenden är dessa delar av landet också alltmer avlövas på mediebevakning.

Samtidigt som journalisternas bosättning är föga representativ för folkets i sin helhet, har journalistiken i sig utvecklats alltmer mot tolkande och tyckande journalistik. Magdalena Nordenson, journalistutbildare vid Södertörns högskola, konstaterar i sin nya bok Opinionsjournalistik, att antalet kolumnister inte bara exploderat i svensk press utan att de också lanseras i en alltmer framträdande roll av redaktionerna.

När partiernas gamla kärnväljargrupper blir allt suddigare, partitroheten minskar och var tredje väljare numer byter parti mellan valen, ökar också spelrummet för opinionsbildande journalister. Tyckarjournalistiken spelar allt större roll och medietyckarnas bildbyline och personliga signatur hör ofta till. Hela denna medietrend brukar sammanfattas i det engelska uttrycket ”from new to views”.

I ett allt ymnigare medieflöde där nyhetskällorna inte sällan är desamma dras läsarna ögon alltmer till de subjektiva texter som sticker ut och tycker till. Medietyckandet är inte sällan hastigt hopkommet och ämnena ofta ytterst triviala, men läsarna får en personlig profil eller åsikt att pröva egna funderingar på. Magdalena Nordenson citerar i sin bok Hollywoodaktören Clint Eastwoods cyniska kommentar : ”Opinions are lika assholes. Everybody has one. And they all stink”.

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".