Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängsel på autobahn skapar problem

Publicerat onsdag 11 juni 2008 kl 10.50
Autobahn korkar ofta igen. Foto: Uwe Lein/Scanpix.

Trängseln på tyska autobahn blir allt värre. Orsaken är framför allt den snabba ökningen av lastbilstrafiken som väntas fördubblas fram till år 2025. Den stundtals svårframkomliga trafiken ökar pressen på chaufförerna.

– Trafiken ökar stadigt och vi klarar inte att hålla de beräknade körtiderna, säger långtradarchauffören Roland Dobler.

Många företag har numera slutat med lagerhållning, och har sina lager på vägen istället. De är beroende av punktliga transporter, och det ökar pressen på chaufförerna på autobahn.

Tyskland är Europas stora transitland. Varje dag rullar en halv miljon utländska lastbilar på tyska motorvägar. Att gränserna nu är helt öppna mot de snabbt växande ekonomierna i Östeuropa bidrar till trafikökningen.

Den tyska regeringen skulle gärna se att en större del av godset gick på järnväg. Problemet är att järnvägen redan idag är maximalt utnyttjad för gods.

Och den ansvarige ministern, socialdemokraten Wolfgang Tiefensee, medger att regeringen inte förutsett den snabba ökningen av godstrafiken.

– Ingen kunde ana att det skulle bli sådan kraft i tillväxten och i handeln, säger Tiefensee i Deutschlandradio.

Han säger nu att han vill bygga ut både vägar och järnvägar, men också att han vill ha europeiskt stöd för att lösa den tyska trafikknuten.

Sedan några år tar Tyskland ut motorvägsavgifter för den tunga trafiken. Men de pengarna räcker inte till nybyggen, knappt ens till underhåll och reparationer av det som den tunga trafiken förstör i motorvägsnätet.

Och avgifterna har inte dämpat trafiken. Det har inte heller har de stigande dieselpriserna gjort hittills.

Också antalet olyckor ökar på autobahn. Vart femte dödsfall här går att härleda till den tunga trafiken.

Men långtradarchauffören Jörg Hase ser fler tillbud med personbilar från sin hytt. Och nätterna är farligast, säger han.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".