Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare kritiska till stort vägprojekt

Publicerat torsdag 12 juni 2008 kl 06.00
Trafik på Essingeleden i Stockholm. Foto: Björn Larsson Ask/ Scanpix.

Många forskare är kritiska till hur Vägverket planerar för det stora vägprojektet Förbifart Stockholm. Vägverket och berörda kommuner tänker alltför kortsiktigt när det gäller stadens utveckling, menar forskarna.

– Vägutredningen hade ju som mål att föreslå en väg, inte att föreslå den bästa trafiklösningen, säger Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid Tekniska högskolan i Stockholm.

Vilken strategisk betydelse har det vilken väg man väljer i ett sådant här stort infrastrukturprojekt?

– Nya vägar leder till ny trafik, det vet man av erfarenhet. Om vi ska gå mot ett mer klimatanpassat samhälle måste vi kanske bryta trenderna mot ökade trafikvolymer.

Projektet stöds av alla kommuner i Stockholmsområdet. Naturvårdsverket anser dock att Förbifart Stockholm strider mot miljökvalitetsmålen, till exempel klimatmålet och begär att regeringen ska kräva kompletterande utredningar av alternativ.

Christian Berggren, professor i industriell organisation vid Linköpings universitet, anser att man måste planera staden och trafiken på ett helt annat sätt än nu.

– Vilken typ av stadsplanering, boende och trafiklösningar vi vill ha måste väga in. En framtida uthållig stad måste ha mycket större inslag av kollektivtrafik och andra trafikslag än av biltrafik.

Ett alternativ som kallats Kombinationsalternativet bygger på både vägutbyggnad och en ny pendeltågsjärnväg. Men i sin ansökan till regeringen kallar Vägverket det för ett ”icke-alternativ”.

Vägverket anser att Förbifart Stockholm behövs för att avlasta en växande trafik framöver. Christian Berggren och Göran Finnveden anser att det inte finns någon automatik i trafikutvecklingen.

– Man kan faktiskt styra trafiken och bygga ut andra trafikslag och då påverkar man utvecklingen, säger Christian Berggren.

– Satsningar på kollektivtrafik gör att man på sikt kan få en stadsstruktur som har mindre miljöpåverkan, säger Göran Finnveden.

Regeringen bestämmer om det ska bli några ytterligare utredningar om 25-miljardersprojektet.

– Jag tror att man måste tänka mycket som man gjorde på 50-talet. Att bygga ut tunnelbanan var ett djärvt grepp på den tiden, ett steg många storstäder ute i världen fortfarande inte tagit. En fungerande, tät, europeisk stad måste byggas med kollektivtrafik som själva ryggraden, säger Christian Berggren.

– Det kommer att finnas satsningar på en del vägar men kanske inte på de här stora vägsatsningarna. Sedan kommer det säkert att finnas en del mer utvecklade system för trängselavgifter och kanske en förändrad struktur för stadsplanen, säger Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid KTH i Stockholm.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".